Självförtroendet
11.11.2019
Hur i hela världen ska man kunna ha ett gott självförtroende utan att någonsin få någon bekräftelse? Jag verkligen längtar efter kärlek eller bara närhet och det är jobbigt att höra alla prata om deras erfarenheter när man själv aldrig får nån. ...

Ungdomsinformatör Ida svarar
14.11.2019
Hej!
Tack för din fråga. Det är helt normalt att ha gott självförtroende i vissa situationer och andra situationer så kan man ha ett sämre självförtroende. Vi kan inte vara bra på precis allt, jag kan med gott samvete säga att det finns situationer där mitt självförtroende inte är bra. Men samtidigt så vet jag att det finns andra saker som jag är bra på och har då ett gott självförtroende där. Självförtroendet kan också variera från dag till dag - det är inte en rak linje hela tiden.
Du kanske vet detta redan, skillnaden mellan självkänsla och självförtroende? Självförtroende så är att du vet att du är bra på nått, och att du tror på dig själv i den situationen. Självkänsla handlar om vad du tycker om dig själv. En god självkänsla kännetecknar att man kan älska sina positiva sidor, men att man också kan acceptera/älska sina brister. Hur är det med din självkänsla?
Jag skulle vilja be dig att skriva en lista på dina goda sidor – sådana sidor som du uppskattar hos dig själv. 10 saker om dig själv. Skriv också sådant som du tycker att du är bra på.
Jo, naturligtvis så vill man ha bekräftelse av nära ibland. Det är ju alltid roligt att höra en komplimang. Att vänta på att människor ska ge komplimanger lönar sig sällan, eftersom man kan bli besviken. Ge komplimanger till dig själv. Ifall du tycker att du gjort något bra, notera det. Ge andra komplimanger också, ifall du noterar att någon gjort något bra eller t.ex. har en snygg jacka, säg det till den personen.
Kärlek kommer, håll ut. Vet att det där är kanske inget du vill höra just nu, men jag lovar dig, det kommer att hända. Jämför dig inte med andra, det för sällan eller aldrig något gott med sig. Du är du och dina vänner är dina vänner. Ni har inte samma liv eller samma erfarenheter. Men genom att lyssna på varandras erfarenheter så kan ni lära er av varandra.
Ta hand om dig!
Kram, Ida