Snälla hjälp JÄTTE FORT
30.08.2016
Hej decibel! Jag är en tjej som är 13 år och är ganska kär i en kille i min parallell klass. Han var ny i skolan men kände nästan alla eftersom han går på samma hockey som dem. Han var då tsm med en tjej men han gjorde slut för att han tyckte jag var snygg och ville lära känna mig för han gillar mig. Vi började skriva på snapchat mkt men dock skickar vi nu bara selfies typ men skriver inget. Varje gång vi går förbi i skolan så säger vi hej och ler. Han frågade även en gång ifall vi kunde ses ngn dag. Och det vill jag.
Jag vill lära känna honom för jah gillar verkligen han, men jag vill nt direkt skriva " jag vill lära känna dig" eller " jag gillar dig"
Jag vill verkligen ha hjälp, jag blir snart tokig, vi skriver inget men ändå e vi typ "på g"
Ankan

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.08.2016
Hej Ankan!
Två saker kommer jag att tänka på nu: dels att du behöver sätt att lära känna honom på och dels att du verkligen behöver bestämma tid och plats för att träffa honom irl nu. Det var modigt av honom att fråga om du vill ses, men låt det inte dö bort nu genom att inte bestämma närvarhur! Så, det är snart helg, kolla om han är på väg till stan, till byn, till någon plats där ni kan ses, och så säger ni ett klockslag och ett exakt ställe. Ni kan ta med vänner om ni vill, eller så träffas ni modigt ensamma, men ett "jo, jag vill nog ses" räcker inte riktigt ;)
Så, hur ska du lära känna honom? Visst, snart känner du alla hans selfie-miner, men hur skulle det vara med en radda med frågor? Leken "20 questins" (20 frågor) kan man faktiskt använda även i sådana här fall, inte bara som en sällskapslek på fester. Vilken är hans favoritglass, vad ville han bli när han blir stor, vad hette första husdjuret... Och så kanske ni kan börja fota husdjuren, tala om dem, berätta stories om hur det var den där gången när din katt hade klättrat upp i ett träd och inte slapp ner. Eller vad som nu hänt i era liv. Och genom historierna kommer fakta om småsyskon och hobbier och andra pusselbitar som är bilden av honom. Andra lekar är "Antingen-eller" (tycker du bättre om glass eller chips, vad gör du hellre; sover eller äter, om du måste välja mellan att pussa en zombie eller fysikläraren, vem skulle du välja...) eller associationsleken.
Jag svarade just på en lite liknande fråga av en lite äldre tjej, men svaret kan du också ha nytta av, så kolla här :) Och nästa gång ni går förbi varandra i skolan, så ska du stanna och fråga "nå hur är det idag?" - och sedan minst tre frågor till! För konversationen får inte dö ut. Vad tyckte du om skolmaten idag? Brukar du se på Idol? Vad ska ni göra i helgen? Har ni någon villa? Kan du köra båt? Har du kört på sten någon gång? (följ alltså upp med mera frågor om det ämne ni halkar in på - och man kan även fortsätta pratet på chatten på kvällen).
Det blir nog bra, ni vet ju redan att ni har på g, så fortsätt bara med pratet :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott