Svår avundsjuka
29.11.2019
Hejsan Decibel!
Har ett förhållande med världens mysigaste och gulligaste kille och vi har varit tillsammans lite längre än 2 månader. Han säger ofta till mej snälla saker som att jag är fin som jag är och att han gillar mej som jag är eller att det inte finns någon bättre än mej.
Förut hade jag varit med ett så att säga ”toxic” förhållande med en kille som var bara ute efter hångel och fitta och sedan dumpade han mej efter att han hade fått vad han ville ha. Då hittade han en ny tjej som han tyckt var snyggare. Han har gjort på samma sätt med flera flickor och dumpat dem när han fått fitta/hångel och då efter hittar en ny ”snyggare” tjej. Jag blev lite paranoid på grund av detta förhållande och tror därför jag är väldigt avundsjuk av mej, men jag gillar inte att vara såhär avundsjuk/svartsjuk.
Hur ska ja bli av med min avundsjuka/paranoia? Tacksam för svar! // avundsjuk brud

Ungdomsinformatör Ida svarar
05.12.2019
Hej!
Som du skriver i din fråga så handlar egentligen svartsjuke tankarna om den killen du träffade tidigare. Han du är tillsammans med nu verkar ju vara helt en annan person och ha andra värderingar, vilket är super bra. Det jag vill försöka få sagt här att bara för att den killen du tidigare dejtade betedde sig illa mot dig, så betyder inte det att alla kommer att göra det.
Något som du kan fundera över är att när/i vilka situationer uppstår din svartsjuka? Varför?
För att man tänker en sak så behöver det inte betyda att det är sanningen. Vad kan du göra för att inte spinna vidare på svartsjuketankarna?
Du kan nämna detta också till honom du är tillsammans med nu. Inte på det sättet att han ska fixa det, utan bara så han är medveten om det och att det är något som du jobbar med. Tillit är viktigt i ett förhållande. Det är du som mår mest dåligt av svartsjukan, vilket jag tror du har förstått. Det är jätte bra att du försöker fundera över hur du ska få bort svartsjukan och att du vet varifrån den kommer egentligen(tidigare förhållandet).
Ta hand om dig!
Kram, Ida