Svårt studieval
01.06.2020
Hej! Jag är en tjej på 16 år som nyss har gått ut grundskolan. Jag har ända sedan man började prata om framtida skolor varit jätte fundersam över vad jag vill göra, det enda jag visste sekert var att jag inte ville till endast gymnasiet. Det hela slutade med att jag sökte till gymnasiet. Jag har som sagt nyss fått sommarlov och kan inte alls njuts för att jag är konstant orolig för vad som komma skall... Hjälp! Anonym

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.06.2020
Hej!
Jag förstår att det känns jobbigt. För många kan det vara ett svårt val – just som i ditt fall så vet man inte riktigt vad man vill göra. Det är svårt att veta vid 16 års ålder vad man vill jobba med. Då kan gymnasiet vara ett bra alternativ eller att man går t.ex. till basecamp så man får lite mer tid för att fundera vad man vill studera.
Fastän du nu har valt gymnasiet – så kan de bli riktigt bra! Tänk på att alla som har gått ut 9:an nu vet inte riktigt vad som händer till hösten i den nya skolan. Så du är inte ensam!
Det vore bra om du berättar det här till dina föräldrar, ifall det skulle vara så att du inte trivs i gymnasiet att du kunde kanske byta till någon yrkesutbildning. Diskutera med dem vad du tycker och tänker, och ifall dom har några tips på vad du kan göra.
Ta några djupa andetag – det kommer att lösa sig. Ta hand om dig!
Kram, Ida