Tilläg från förra frågan
15.05.2020
Hej, tack för svaret ! Det är jag som skrev om att jag var mobbad förr i högstadiet. Jag har bara en tilläggsfråga. När jag tänker tillbaka på hur de var så brukar jag tänka på hur jag kunde gjort det annorlunda. Brukar ofta tänka på hur jag hade gett tillbaka eller vad läraren kunde ha gjort och hur dom hade reagerat. Jag brukar också tänka på om jag själv va ”läraren” hur jag hade reagerat på situationerna. När jag tänker på hur jag hade kunnat göra det annorlunda brukar jag tänka på hur de hade varit och vad jag hade sagt tillbaka eller kanske gett tillbaka med våld och andra alternativ. Jag känner inte att det har berört mitt liv negativt. Såklart brukar jag ibland när jag tänker På det som hänt förr samtidigt känna mig lite nere men det är bara i stunden. Jag har gått vidare o går nu i högskolan o trivs bra bland folk i skolan och hemma. Jag hade mycket tankar i efterhand när jag hade slutat i högstadiet men nu är det mindre. Med åren har det minskat. Undrar om det som jag förklarade på hur jag tänker är ok att tänka så? Mee

Ungdomsinformatör Ida svarar
18.05.2020
Hej!
Jo, det är ok att tänka så. Det är helt normalt att reflektera och fundera vad man själv kunde ha gjort annorlunda eller om det finns någon annan runt om som kunde ha hjälpt till. Det är en erfarenhet för dig, du tog dig igenom det och du kan i framtiden ha förståelse för andra som upplevt mobbning och kanske hjälpa till ifall någon som du känner blir utsatt. Jag vet att du vet detta, men vill ändå säga det -  våld löser ingenting.
Ifall du upplever att dessa tankar tar över för mycket så ska du prata med någon om det, du kan även göra det nu. Har du någon vän eller någon i familjen som du berättat detta för? Vi människor tänker och det får vi göra, vi lära oss genom att reflektera och fundera över det som vi är med om.
Ta hand om dig! :)
Kram, Ida