Utslag på penis
03.07.2022
Hej! Jag var utomlands och reste och hade sex under resan med en tjej som jag fortfarande har kontakt med och som sa att hon inte har några könssjukdomar före vi skulle ha sex. Efter första gången vi hade sex så tittade jag inte på penisen efteråt och jag var full så jag minns inte så mycket av situationen. Andra gången var på morgonen då vi vaknade och då tog det lite sjukt för henne men vi gjorde det ändå och jag gnuggade också min penis mellan hennes lår och hon sög av mig och runkade mig. Hon var dålig på att runka och det tog ont. Jag märkte då att min förhud hade blivit väldigt röd och jag hade smärta i mitt ollon under dagen. Sedan på kvällen hade vi sex igen och hon sa att de tog lite sjukt igen men det gick ändå. Efter det så har jag märkt att jag har fått små röda prickar på ollonet. Jag har haft ångest ända sen dess. Jag har tagit bilder varje dag och om man jämför dagens bild med t.ex. 2 dagar sen så ser det lite ut som att utslagen har lugnat ner sig och att dom inte är så ''aggressiva'' mera men att dom fortfarande är där. Det tar inte sjukt och prickarna är bara på ollonet. Jag har letat runt lite på internet och kommit fram till att mitt ollon liknar bilder på balanitis. Som jag nämnde ovan att hon gnuggade väldigt hårt sin hand mot mitt ollon när hon runkade av mig. Jag har också haft väldigt trång förhud hela mitt liv och alltid när jag har stånd så har jag svårt att få förhuden bakom ollonet och det brukar ta sjukt. Jag undrar nu vad jag borde göra och hur stor risk finns det att jag skulle ha en könssjukdom? Det har nu gått fem dagar och jag stressar mer och mer. s.s

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.07.2022
Hej,
På basen av det du skriver så låter det som att det kan vara friktionen som har orsakat rodnaden/utslagen på ditt ollon. Könssjukdomar brukar ha lite längre inkubationstid och de brukar inte dyka upp direkt efter att man haft sex. Så om ni inte använde glidmedel och det gjorde ont för henne så är det rimligt att anta att hon kanske inte var tillräckligt våt, och då kan friktionen orsaka lite problem. Kanske i all synnerhet eftersom din förhud är lite trång så ditt ollon normalt lever ganska skyddat.
Tvätta dig dagligen med vanligt vatten och följ med. Om utslagen inte skulle försvinna eller om de blir värre så kan du kontakta hvc och be om en läkartid. Det är som sagt svårt att säga någonting alls om huruvida det kan vara en könssjukdom, men oftast tar det lite längre tid innan könssjukdomar ger symtom, och vissa könssjukdomar ger inte nödvändigtvis några symtom alls - varför det är viktigt att använda kondom om man har tillfälliga sexualpartners. (ca 75% av alla som är smittade av klamydia vet inte om det eftersom de inte har några symtom, men de kan ändå föra det vidare. Men de symtom du beskriver låter inte som klamydia utan jag skriver det bara för att du skall tänka på det i fortsättningen.)
Så mitt råd är att följa med under de kommande dagarna. Jag tror att utslagen kommer att försvinna av sig själv bara du håller god hygien. Använd dock endast vatten då du tvättar dig, inte tvål eftersom det kan förvärra utslagen. Men även om dina utslag försvinner så tycker jag att du skall gå och testa dig för könssjukdomar om några veckor - bara för att vara säker på att DU är frisk och inte kan föra någonting vidare till nästa partner. Om man har oskyddat sex så är det ett ansvar som alla borde ta, d.v.s. inte bara förlita sig på att man är frisk för att man inte har symtom.
Det är jättebra att du ställde din fråga här då du känner dig orolig, det är därför vi finns.
Kram,
Tessi