Vad ska jag göra?
09.01.2017
Jag har varit tillsammans med en kille i 2 år nu och det känns inte likadant... jag har inte kvar "gnistan" längre känns det som. Jag och han har bråkar VÄDLIGT mycket under det senaste året, jag har sett andra sidor av honom som får mig att inte känna likadant. Men en sak vet jag, jag vill vara med han jag vill inte göra slut jag älskar honom men ändå inte? Vad ska jag göra? Finns det något sätt för mig att få tillbaka känslorna för honom? AI03:33

Ungdomsinformatören Sanna svarar
13.01.2017
Hejsan, Det är nog helt normalt att ens känslor ändras lite när man varit tillsammans ett tag. På ett sätt blir de kanske svalare men på ett annat sätt blir de djupare. Pirret som man har i början kanske inte är så pirrigt längre. Man växer ihop eller så märker man skillnaderna och så växer man ifrån varandra. Man kan ju nog utvecklas åt olika håll, fast man älskar varandra. Svårt att säga vad som gäller i ert fall. Man blir ju också van att ha den andra bredvid sig och så känns det som att man nog ändå älskar hen och inte kan leva utan den andra. Fast det egentligen kanske bara är vanan av att ha någon, och rädslan att plötsligt vara ensam och måsta hitta någon ny som talar. Vi har en hel del sidor om parförhållandet som du hittar HÄR.
Du måste nog ta dig en ordentlig funderare, skriv en lista på för- och nackdelar med om ni fortsätter vara tillsammans/gör slut. Fundera sen vilken sida som väger tyngre. Nu märker jag att det låter lite negativt det jag skriver. Det kan ju också hända att ni tillbringat mycket tid tillsammans och kanske inte varit så mycket med kompisarna eller på egen hand. Med tiden brukar det också kunna börja störa en till en del. Om ni inte tidigare gjort så mycket utan den andra så kanske ni kunde försöka göra det nu. Försök att inte tillbringa all tid tillsammans utan skaffa egna uppleveleser med kompisar och andra. Om man inte alltid är tillsammans och inte gör precis allt tillsammans så brukar det också kunna liva upp förhållandet. Man har något att prata om, vad den andra gjort och sett osv. Det blir inte så enahanda som det lätt blir om man alltid umgås i par och inte har några egna upplevelser. OBS jag menar ju inte att ni ska börja strula med andra, utan bara umgås med vänner på eget håll ibland. Kanske gå på bio med en kompis utan den andre och sånt. Ha egna hobbies som den andra inte delar.
Man kan också testa göra nya grejer tillsammans, kanske gå en dykkurs eller en matlagningskurs, nånting som man gör tillsammans som man inte gjort förr och som såklart inte behöver kosta multum.
Det kommer säkert att bli på bästa sätt oberoende av hur det går <3
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna