Vigsel?
26.11.2019
Hej
Måste man viga sig för att ansöka om äktenskapstillstånd? Vad är ens skillnaden mellan begreppet vigsel och äktenskap?
En annan fråga, hur vet man att man inte har hiv? E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Marcus svarar
27.11.2019
Hej,
Begreppet äktenskapstillstånd finns inte i äktenskapslagen. Om du med det menar tillstånd att gifta sig, det vill säga hindersprövning så är det något man måste ha gjort före man ingår äktenskap. Det görs via en blankett som finns på magistratens hemsida. Myndigheterna kan ge särskilda tillstånd till äktenskap men då handlar det om att folk som är nära släkt har ansökt om att få gifta sig eller att en person som på något sätt är omyndigförklarad skulle ansöka om det.
Skillnaden mellan vigsel och äktenskap är egentligen att vigsel är själva handlingen eller akten/ceremonin när äktenskapet ingås. Äktenskap är sedan det juridiska avtal som ingås mellan personerna i fråga.
Marcus
Hej,
Om man har haft oskyddat sex med partners som man inte vet om kan bära på en smitta så finns det alltid en risk att man kan ha smittats med HIV eller någon annan könssjukdom, men om man inte har haft sex så är risken för HIV väldigt liten, då är egentligen de enda smittovägarna blodtransfusioner (osannolikt i Finland) eller att din mamma skulle vara smittobärare - vilket du nog skulle veta om. HIV smittar inte genom t.ex. kramar eller pussar, och inte heller genom dålig handhygien eller liknande.
Kram
Tessi