Kärleksproblem
12.02.2021
Hej.
Jag blev just ihop med en tjej men fick just reda på att det är min styvpappas kusins dotter. Vad skall jag göra?!??! I panik.

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.02.2021
Hejsan!
Jag kan förstå att det känns konstigt att få veta en sån sak helt plötsligt. Men du – ingen fara, ni är ju inte släkt på riktigt, ”delar inga blodsband” om man ska säga det lite sådär gammaldags.
Att det blir såhär är inte ovanligt idag när det är vanligt att föräldrar separerar och hittar någon ny, och speciellt i små samhällen så finns det ju liksom inte hur många människor att välja på som helst så att släktbanden går ju lite kors och tvärs. Man brukar ju skämta om att alla har en koppling till alla i Svenskfinland.
Men åter igen – ni är ju inte blodsligt släkt du och tjejen. Så jag skulle nog bara fortsätta med förhållandet som om inget hänt :) Ni behöver ju inte berätta åt andra att det finns en sån här koppling om ni känner er obekväma med det. Men om du har en bra relation med din styvpappa så kan du tala om det med honom och berätta att det känns lite konstigt att veta det här.
Kram, Kix