Kondomer
23.04.2019
När rätt tillfälle att ta fram en kondom? Man vill ju inte vara för på liksom nästan så att man tvingar sin andra partner, och är det killen elr tjejen som ska ta initsiativet och när och vem ska sätta på?Och hur och var ska man köpa kondomer... vilken sort m.m ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.04.2019
Hej.
Jag tycker att alla som är inblandade i sex har ansvaret att se till att man använder kondom, eftersom alla inblandade lider av följderna då man inte gör det. Det är alltså inte enbart killens sak, eller tjejens sak - utan bådas. MEN jag tycker att killen gärna på förhand kan testa på att trä på en kondom så att han vet hur det funkar, oftast blir det ändå rätt fumligt första gångerna man gör det "då det gäller". För tjejer är det inte lika lätt att öva det på förhand eftersom man inte har rätt kroppsdelar, men tjejer kan också med fördel bekanta sig med hur kondomer känns och hur man skall göra då man trär på en. Det lönar sig alltid att ha fler kondomer än en med sig då man planerar att ha sex, eftersom man inte vill stå utan ifall att den skulle gå sönder.
Rätt tillfälle att ta fram kondomen tycker jag skulle vara senast i det skedet då man är utan kläder och penisen närmar sig sitt mål - oavsett om planen är att ha oralt, vaginalt eller analt sex. Man kan gärna ta fram kondomen redan tidigare och konstatera att "jag lägger den här så vi vet var den finns OM vi behöver den". Det ger också alla inblandade möjlighet att antingen bekräfta att de vill ha sex - eller att backa om de inte vill det. Jag vet att det kan kännas dumt att fråga om nån vill ha sex, men lita på att det känns ännu dummare om det sedan visar sig i ett senare skede att den andra inte ville men inte fick det sagt. Så det behöver ju inte vara svårare än att man frågar "vill du ligga med mig?" svarar personen ja så är det bara att ta fram kondomen, svarar personen nej så får man acceptera det.
Kondomer kan man köpa i nästan alla butiker, kiosker och på apoteket. Ofta finns de också att få hos skolhälsovårdaren. Vilket märke som är rätt beror lite på storleken på killens penis, och därför kan det också vara bra att han testar redan på förhand så att han vet att storleken är rätt. Men kondomer är väldigt elastiska så de flesta passar nog. Då man skall köpa kondomer är det inte konstigare än att man plockar dem åt sig och går till kassan för att betala. Det finns ingen åldersgräns på att köpa kondomer så vem som helst får köpa dem, och man kan se det lite som ett test - är man tillräckligt mogen och avslappnad för att våga köpa kondomerna så är man tillräckligt mogen för att ha sex, medan om man INTE vågar handla dem så skall man nog vänta ett tag till.
Många bra frågor! Lycka till!
Kram
Tessi