Åh herrejävlar
10.10.2019
Hej. Jag har noterat att jag fått typ ett vitt område runt den vaginala öppningen. Det har kliat i några dagar men jag noterade att det var vitt efter att jag duschade idag. Mina flytningar e typ lite tjockare än vanligt men det kan ju väl bero på var jag är i menscykeln också. Jag har haft oskyddat sex för en vecka sedan. Rädd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.10.2019
Hej.
Är det alltså själva huden som blivit vit/förändrad? Vissa könssjukdomar kan medföra hudförändringar, men jag tycker att det skulle ta lite längre tid än bara en vecka för dem att uppstå. Ett annat alternativ skulle kunna vara en "vanlig" svampinfektion, som både ger tjockare flytningar, klåda, och kan orsaka små sår vid slidöppningen. Med svampinfektion kan klådan sitta dels vid blygdläpparna, men också vid eller i själva slidan/slidöppningen.
Beroende på vad som just nu känns som det värsta symtomet så skulle jag föreslå att du försöker dricka mycket, och gärna tar mer c-vitamin än normalt. Undvik stora mängder socker (ifall att det är svamp så kan symtomen förvärras av socker) Tvätta dig bara en gång om dagen, och enbart med vatten. Oftast uppstår svampinfektioner då den egna bakteriefloran blir rubbad, vilket den kan bli av oskyddat sex, i all synnerhet om killen får utlösning inne i slidan). Försök att inte använda så åtsittande kläder och sov utan trosor. Om du själv misstänker svampinfektion så kan du receptfritt köpa en salva på apoteket som heter Canesten. Den brukar hjälpa snabbt och effektivt.
Men om symtomen inte går om, om de blir värre eller om du redan nu misstänker att det är en könssjukdom, så skall du kontakta preventivrådgivningen så de kan lägga remisser till provtagning. Du kan också gå och tala om saken med din skolhälsovårdare.
Hör gärna av dig på nytt om någonting blev oklart.
Kram
Tessi