Akut-könssjukdom/annat- forts.
03.07.2019
Hej igen! Jag skickade in en fråga igår om ifall jag skulle ha könssjukdom eller urinvägsinfektion eller ngt och jag fick svar så snabbt (tack för det förresten, ni är guldvärda!!!) att jag inte hann fylla i en annan fråga i kommentarsfältet jag helt hade glömt bort när jag skrev frågan.
Jag har efter helgen blivit grymt förkyld, började i måndags med bara lite ont i halsen och på tisdag vaknade jag med jättesjuk hals och rinnig näsa. Idag är det värre än någonsin, så fort jag skrattar eller hostar vill jag gråta typ för att det gör så ont i bröstet. Det gör även ont hela tiden uppe i halsen och där uppe bak i munnen. Plus att jag har lite värk i öronen också.
Grejen är den att alla jag bor tillsammans med har varit förkylda tidigare och de allra flesta säger att det är precis så här dom har känt sig så egentligen känner jag mig inte orolig alls, det är bara min tur att få det nu liksom.
Å andra sidan finns det en del av mig som har googlat runt och nu tror jag kommer dö i luftstrupscancer eftersom jag kan ha blivit smittat med någon sjukdom efter helgens sex. Hu stor är risken för det??
Jag vet att jag flippar ur av helt jättedumma orsaker nu säkert men jag är så lättpåverkad och paranoid, jag mår verkligen sååå dåligt just nu i min flunsa och jag skulle inte alls vara orolig pm det inte just var för att det kom strax efter helgens sex....
Snälla hjälp mig att lugna ner mig om detverkligen inte är något allvarligt!!!
Paranoid much eller

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.07.2019
Hej.
Ta det lugnt :)
Jag tror att det är en helt vanlig förkylning. Det som stöder den teorin är att du har alla förkylningssymtom, d.v.s. också snuva och ont i öronen och hela köret. Så släng in värkmediciner och gå tillbaka och lägg dig. Det går över.
Jag tror inte att din förkylning har någonting alls med sexet att göra. Dels för att det är så pass kort tid sedan, så även om du skulle ha blivit smittad med någonting så skulle det inte ha hunnit leda till alla dessa symtom. Och dels har jag aldrig hört om någon könssjukdom som har öronvärk och snuva som symtom :) Ta det bara helt chill.
Om en månad ungefär kan du gå och testa dig för könssjukdomar, för då borde de synas ifall du skulle ha blivit smittad nu, men tills dess kommer nog antagligen din förkylning att vara long gone. Gå till apoteket och köp Ibuprofen och drick någonting varmt. Om din hosta och värken i bröstet blir värre så kan du besöka en läkare för det - men det hänger nog inte ihop med någon könssjukdom, utan sannolikt är det dina kompisars smitta som nu har hittat dig.
Gå och lägg dig :)
Kram
Tessi