Akut p-piller
24.09.2014
Hej, jag hade sex med en kille för en och en halv vecka sen. Vi använde kondom men var inte säker på om den var effektiv så tog ett akut p-piller ca 18 timmar efter. Jag började få ont i magen 5 dagar efter jag tagit pillret och hade blödningar i två dagar. Blödningarna har nu slutat men har fortfarande väldigt ont i nedre delen av magen och ryggen. Är detta en effekt av pillret eller bör jag vara orolig? J

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.09.2014
Hej.
Jag tror att din magont är en följd av att du tog akut p-pillret. Eftersom dessa piller innehåller förhållandevis mycket hormoner jämfört med t.ex. p-piller så kan de ställa till det ganska mycket med menstruationscykeln. Du skriver att du har väldigt ont i magen och ryggen, men eftersom jag inte känner dig eller kan se dig så har jag svårt att avgöra om denna smärta är normal eller inte, det vet du helt enkelt bäst själv.
Jag föreslår att du skulle ringa till preventivrådgivningen eller barnmorskan i din egen kommun och tala med henne om saken, och om du skulle få feber eller i övrigt bli i sämre skick så skall du naturligtvis söka dig till en läkare direkt.
Ta hand om dig!
Kram
Tessi