Analsex utan kondom
02.10.2018
Hej att jag hade analsex fö första gången igår det gick bra tog bara lite ont men han var super försiktig med mig. Kan jag bli gravid frågan kom i mig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2018
Hej.
Bra om din första analsex-upplevelse var lyckad. Det är helt enkelt avgörande att man är försiktig då man har analsex. Det går inte att köra på som vid ett "vanligt" vaginalt samlag, eftersom det är helt andra muskler som är involverade i analen. Glidmedel är ett måste, eftersom det inte finns något "eget" glidmedel i ändtarmen. Risken för sprickor och irritation blir då väldigt stor och det kan bli väldigt otrevlig efteråt.
En annan sak man måste komma ihåg är att en penis som förts in i analen inte får föras in i slidan utan att först tvättas. Bakterierna i ändtarmen kan orsaka problem om de kommer upp i slidan (infektioner i slidan och/eller urinvägsinfektioner). Så man får inte flytta den fram och tillbaka mellan ändtarmen och slidan utan att tvätta den emellan.
Kommer det spermier i din ändtarm blir du givetvis inte gravid eftersom det inte finns någon väg till livmodern därifrån. Likaså blir du inte gravid vid vaginalt sex om du använder ett preventivmedel, t.ex. kondom eller p-piller. Risken för könssjukdomar är densamma vid analsex som vid vaginalt sex, d.v.s. vill man inte smittas så skall kondomen sitta på under hela samlaget.
Vid alla former av sex måste man ta ansvar för sig själv och sin partner. Det gäller ALLA människor och i ALLA situationer. Glidmedel, skydd och god hygien är någonting ni skall komma ihåg i fortsättningen.
Kram
Tessi