Behöver svar
05.01.2019
Hej! Jag har en fråga.
Har under ca 3 dagar upptäckt en knöl i min vagina. Eller int direkt i utan bredvid kan man säga. Det gör väldigt ont om jag kommer åt den och den kliar lite. Försökte klämma den men går ej, är orolig för vad det kan vara.. Emma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2019
Hej,
Det är svårt att veta exakt vad det är för knöl eftersom jag inte vet t.ex. hur stor den är. Ett alternativ är att det är en inflammerad körtel. Bredvid slidmynningen sitter körtlar som utsöndrar lubrikation, d.v.s. fukt då man t.ex. blir upphetsad. Om dessa körtlar blir inflammerade så kan det leda till att de svullnar upp och gör ont. Mitt råd är att inte försöka klämma på den eftersom det antagligen förvärrar situationen.
Börja med att titta efter med en spegel. Hur ser området ut. Gör det mer ont idag än t.ex. igår? Exakt hur ont gör det? Ibland behövs behandling med antibiotika för att inflammationen skall gå över. Men eftersom jag inte vet hur stor knölen är så kan det ju också röra sig om en "vanlig" finne, som går över av sig själv.
I detta måste du nästan avgöra själv om det gör så ont att du bör uppsöka läkare. Du behöver inte skämmas över att vända dig till en läkare. Det är ju därför läkare finns. Och de har garanterat hört "värre" saker än ditt problem.
Kontakta en läkare på vårdcentralen eller vänd dig till en ungdomsmottagning, så kan de säkert berätta för dig vad problemet är.
Kram
Tessi