Borde jag testa mig?
28.02.2018
Hej! Jag hade sex för första gången för lite mer än ett dygn sedan. Vi använde kondom men våra kön rörde varann under sexet utan skydd. Vi är inte tillsammans utan det var en engångsgrej. Enligt honom har han inga sjukdomar. Jag fick mens idag ca. 24 h senare men blöder inte mycket. Har haft mensvärk hela dagen och det känns som att det värker vid livmodertappen.
Behöver jag vara orolig över något?
Ska jag testa mig om jag har någon könssjukdom?
(Har inte fått HPV-sprutan ännu och är 15 och fyller 16 i år så därför är jag lite orolig)
Orolig270217

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.03.2018
Hej.
Eftersom ni använde kondom och du fick mens idag så behöver vi åtminstone inte oroa oss för en oönskad graviditet, så det är ju skönt.
Alltid vet man ju inte om att man har en könssjukdom, eftersom de inte alltid ger symtom men ändå kan föras vidare. Så det beror ju lite på om han har haft sex med någon annan innan dig eller om det även var hans första gång. Det känns ändå inte speciellt sannlikt att du skulle ha smittats av en könssjukdom på det sätt du beskriver. T.ex. herpes är ju en könssjukdom som kan smitta (även om man använder kondom, eftersom den inte helt täcker de områden där man kan ha blåsor) MEN om han inte hade synliga blåsor så är det inte heller sannlikt att det skulle smitta fast han skulle ha herpes. De övriga könssjukdomarna är du nog rätt säker från i.o.m att ni använde kondomdå han faktiskt var inne i dig.
Men i.o.m att du nu har haft sex så kan du ju överväga att besöka en gynekolog för att bli undersökt, så då kan du ju be om remisser till provtagning på samma gång. Det är som sagt osannolikt att du skulle ha någonting, men även om du skulle ha det så har olika könssjukdomar en viss inkubationstid, så de skulle antagligen inte synas ännu.
Fortsätt att vara noggrann med att skydda dig, och att ha koll :)
Hoppas att din första gång var lyckad <3
Kram
Tessi