Får jag herpes nu???
21.06.2020
Min mamma har ett aktivt herpes utbrott, en timme efter att hon hade använt hennes tandborste råkade jag använda samma. Får jag herpes på munnen nu eller hade viruset redan dött ut eftersom det inte överlever länge utanför kroppen??? Förvirrad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.06.2020
Hej,
Det är nästan omöjligt att säga om du kommer att smittas. Herpes är en väldigt vanlig smitta - och i många fall är man bärare av viruset utan att själv veta om det. Viruset smittar primärt genom slemhinnekontakt, genom saliv eller kroppsvätskor.
Så rent teoretiskt är det möjligt att det smittar genom användningen av en tandborste - men det finns många faktorer som spelar in där. T.ex. om tandborsten tvättats emellan, om den hunnit torka mellan användningarna o.s.v. Inkubationstiden (d.v.s. den tid det tar från smittotillfället tills man själv utvecklar symtom) kan variera från några dagar till några veckor - så egentligen kan du bara vänta och se.
OM du skulle utveckla symtom så finns det mediciner du kan ta för att utbrottet inte skall vara så svårt eller långvarigt - men det finns ingen medicin som botar viruset. Men jag kan trösta dig med att konstatera att det som sagt är väldigt vanligt - och att det inte nödvändigtvis innebär att man kommer att ha besvär av det. Vissa får bara ett utbrott och sedan aldrig mer - medan de för andra kan vara återkommande. Om din mamma har herpes så är det också möjligt att du redan tidigare har smittats av det utan att ha vetat om det.
Ta det lugnt och följ med. Skulle du utveckla symtom och dessa är jobbiga så kan du kontakta en läkare på hvc.
Kram
Tessi