Fått könssjukdom?
05.09.2014
Nu e de så att ja ha haft nyligen sex med min flickvän. Nu några dagar efter så har det typ börjat "bildats" lös skinn på ollonet och på själva snoppen...Dehär kan int va normalt! Kan det handla om nån könsjukdom? Vi använde iallafall kondom och den gled inte av eller liknande..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.09.2014
Hej.
Det är jättesvårt att svara på vad det lösa skinnet på ollonet och penisen beror på. Har ni använt kondom tidigare eller var det första gången? Om det skulle bero på en allergisk reaktion p.g.a kondomen så tycker jag att du borde ha upplevt symtom direkt efteråt också, (t.ex. sveda eller rodnad) inte bara några dagar senare. Jag tror i vilket fall som helst inte att det beror på en könssjukdom (naturligtvis förutsatt att du inte haft oskyddat samlag tidigare heller).
Om det bara är torr hud som flagnar på penisen så skulle min gissning vara att det beror på friktionen under samlaget och att du fått lite "skavsår" som nu gör att huden lossnar. Se till att hålla penisen ren och torr, och du kan smörja den med t.ex. matolja för att se om "torrheten" går över. Men du skall nog följa med situationen och ifall att symtomen inte går över eller blir värre så kan du besöka en läkare som kan undersöka dig. Fortsätt att använda kondom då du har sex så behöver du inte bekymra dig över könssjukdomar eller oönskade graviditeter.
Hälsningar
Tessi