Förlorat min mens
21.03.2023
Jag tror har förlorat min mens. Jag fick den senast i mitten av december och nu är det den 21:a Mars. Kan den vara så försenad?
Jag brukar ha oregelbunden mens men inte så här pass. Hur kan ja få tillbaka den igen? Går det alls? Vad ska jag göra? En orolig tjej
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
21.03.2023
Hej på dig!
Man kan ha faktiskt väldigt oregelbunden mens, och att den uteblir någon månad behöver inte betyda nåt särskilt förutom att det såklart gör en jätte orolig! Att utesluta graviditet är alltid viktigt såklart, om det kan finnas risk för att det kan ha skett.
Du ska försöka ge din kropp det den behöver, bra näring/mat, regelbundna tider och tillräckligt med sömn! Att röra på sig är också bra, i lagom mängd, och rör man på sig mer, behöver kroppen mer näring/mat! Jätte viktigt att vara snäll mot kroppen!
Också andra yttre faktorer såsom mycket stress kan absolut påverka mensen. Jag tänker att den nog kommer komma tillbaka och att den med tiden kommer hitta en regelbundenhet igen. Du är fortfarande ung, och då kan mensen vara sådär oregelbunden i perioder. Framförallt om den alldeles just har fått sin start. Jag tänker att det vore bra att du berättade för någon vuxen du litar på om att din mens är väldigt oregelbunden och att du känner dig orolig, för det är så skönt att få prata med någon om det så man inte behöver bära på oron själv. Om den vuxne inte är en del av din familj kanske du skulle kunna gå till skolhälsovårdaren och berätta hur din mens ser ut? Du ska veta att du absolut inte är ensam, många många många personer som har mens har en väldigt oregelbunden mens!
Kram!
Malin