Herpes?
13.04.2018
Hej!
Min pojkvän har berättat för mig att han har en tendens att få förkylningsblåsor på läpparna/kring näsan, och jag har själv sett det några gånger. Han har ofta haft en stor blåsa, en enstaka gång har det varit en ansamling av små blåsor. Nu (jag ligger som bäst hemma med flunssa) har även jag fått blåsorna. I mitt fall är det tre stycken stora (som halva suddet på en penna ungefär) på insidan av läppen, och två små, vita ringar på utsidan av läppen. Jag googlade lite, och hittade ett flertal sidor som påstår att jag nu har munherpes, att alla förkylningsblåsor orsakas av herpes 1.
Är det här sant? Orsakas alla förkylningsblåsor verkligen av herpes? Jag vill verkligen inte ha en könssjukdom! Alice

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.04.2018
Hej.
Det låter som att du har munherpes. Precis som du skriver så dyker det ofta upp i samband med förkylningar eftersom kroppens immunförsvar då är nedsatt. Men i sig är det ju inte en könssjukdom.
Munherpes smittar om du har "aktiva" blåsor, men då de har försvunnit så smittar de inte. Själva viruset har du kvar i kroppen livet ut, men det behöver inte betyda att det kommer att leda till att du får blåsor igen. Vissa får blåsor en gång, andra får dem varje gång de är stressade eller förkylda. Det finns egentligen inget sätt att veta det på förhand, utan man får bara följa med. Ca var fjärde person har viruset, så det är väldigt vanligt. Det kan hända att du har blivit smittad av din kille, men du kan också ha haft det redan innan honom, eftersom infektionen inte alltid ger symtom direkt.
På apoteket kan du köpa plåster eller salva som gör att blåsorna försvinner snabbare, och tar bort lite av värken eller obehaget. Men annars gäller det alltså bara att följa med. Undvik att ha oskyddat munsex så länge ni har blåsor, och vänta på att blåsorna försvinner, för det kommer de att göra.
Ta ingen stress över detta.
Kram
Tessi