Herpes i munnen nu också???
24.04.2019
Hej, jag skickade in en fråga om herpes för någon vecka sedan. Jag var inte riktigt säker på att jag hade det men nu är jag nog nästan säker att det var det jag hade för allt stämde in.
Jag fick några piller på apoteket som jag tog så blåsorna gick om efter ett par dagar och när jag sedan åkte till läkaren kunde hon inte se några ”aktiva” blåsor så det betyder väl att utbrottet i stort sett var över för den här gången eller hur?
Efter allt detta hade jag sex med en kille ett par gånger men alltid med kondom, fast han slickade mig och vi kysstes efteråt och så sög jag av honom också men det var före han var inne i mig.
Nu några dagar efter har jag upptäckt att jag eventuellt har små blåsor i munnen, jag trodde först det var för att jag hade bitit mig i läppen men de är två stycken på olika ställen och nu idag tyckte jag att överläppen kändes torr och jag upptäckte att det håller på att bli rött där på två ställen.
Är det här munherpes?? Kan det vara så att min underlivsherpes har spridits till munnen?
Snälla det känns verkligen som att typ livet är över, jag vill inte ses bland folk för det känns som att alla kan se på mig att jag har det och det var illa nog när det var i underlivet men känns nästan värre nu om jag har i munnen också för då kan folk verkligen se det, vad ska jag göra?? Det känns så hemskt och jag är så arg för att den här killen gjorde det här till mig jag önskar bara jag kunde vrida tillbaka tiden :(:(
Undrar också hur pass känsligt herpes är, kan jag tex använda samma handduk när jag torkar mig i underlivet som till resten av kroppen? Orolig och ledsen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.04.2019
Hej.
Blä. Jag kan inte annat säga än att jag förstår att det känns skit just nu och att du är rädd och uppgiven. MEN, det kommer inte alltid att kännas så.
Det finns lite olika typer av herpes, men mycket riktigt kan samma form av herpes förekomma både i munnen och könet. Så om vi antar att det var han som smittade dig så är han i princip nästan lika smittsam från penis till mun som från penis till underliv.  Men eftersom herpes också kan ha lång inkubationstid så kan man inte vara säker på när du har smittats. I praktiken är det alltså möjligt att du skulle ha smittats redan tidigare och nu då du vistats mycket i solen och kanske upplevt en annan form av stress (?) så bröt det ut. Det är inte lätt att veta.
Det du kan göra är att på nytt gå till apoteket och köpa en kur till av medicinerna du använde. Eftersom viruset är detsamma så används samma medicin för att lindra besvären även i munnen. Sen finns det ju också andra anledningar till att man kan få blåsor i munnen, t.ex. vitaminbrist. Och samma sak gäller munherpes som genitalherpes - d.v.s. man vet inte på förhand om det kommer att bli återkommande eller inte - och ofta är det det första utbrottet som är det värsta.
Herpesviruset överlever inte på andra ytor än huden, så med tanke på handdukar o.s.v. så behöver du inte oroa dig.
Försök att ta hand om dig själv. Ät och drick tillräckligt och ta hand om din hälsa så att din kropp mår bra. Gå till apoteket och be personalen om råd om du är osäker. Och försök att inte tänka så mörka tankar - jag vet att det känns hemskt just nu men det kommer att bli bättre. Du kan helt enkelt bara följa med och se hur det artar sig.
Skriv in på nytt om någonting blev oklart.
Många kramar
Tessi