Herpes i underlivet, panik
01.04.2019
Hej! Jag misstänker att jag har herpes, jag upptäckte först en blåsa nära slidan och nu efter några dagar har jag flera små, de stämmer in på beskrivningen av herpes i underlivet. Kan möjligtvis ha kommit av en kille för en vecka sedan, jag var väldigt full och vi började hångla, före jag visste ordet av var han inne i mig men jag puttade bort honom mesamma och sa nej, inte utan kondom, men han gjorde samma sak igen fast bara snabbt före jag hann knuffa bort honom igen och gick därifrån. Förutom honom har jag inte haft sex med någon utan kondom på länge så kanske det ändå var han som smittade mig, jag har aldrig upplevt att jag haft blåsor förr.
Iallafall, vad ska jag göra nu? Är det farligt att inte gå till sjukhuset med det samma? Jag reste nyss utomlands och kommer resa ett par dagar på ställen där det inte riktigt finns lättillgängliga sjukhus, är det ok att vänta en vecka eller så med att gå till sjukhuset?
Jag hatar detta jag känner mig så smutsig och som att ingen kommer vilja ligga med mig igen. Jag fick kondylom för ett par år sedan, hade symptom först men efter att de försvann har det inte kommit tillbaka men nu känns det så mycket värre med detta också.
Vad är det ”värsta” som kan hända ifall jag inte åker till sjukhuset direkt? Kan jag bli sjukare? Kommer det här att gå om? Kommer jag kunna ha normalt sex igen??
Snälla hjälp!! Panikslagen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.04.2019
Hej,
På basen av det du skriver så låter det som herpes, beklagar detta. Det låter sannolikt att det var killen som smittade dig, och herpes kan ha ganska kort inkubationstid så tidsmässigt låter det också troligt.
Då det gäller herpes så 'är ofta det första utbrottet det mest brutala. Det är vanligt att man först får klåda och sveda, sedan kommer blåsorna som kan göra ordentligt ont. Efter några dagar brukar blåsorna bli mer som små sår, som sedan torkar och läker. Hela "utbrottet" brukar vara över på 7-10 dagar. Du skriver nu i kommentaren att blåsorna har blivit fler och att du har väldigt ont. Vanliga värkmediciner kan hjälpa mot smärtan, och beroende på var du är på resa så kan du gå till apoteket och se om de har en medicin som heter Xylocain. Det är ett bedövningsmedel som man kan använda även på slemhinnor. I vissa länder (t.ex. Sverige) säljs det utan recept, medan man i Finland måste ha recept för att få köpa det. En annan sak som kan hjälpa just nu är att smörja med babyolja för att området skall hållas mjukt.
Det är också ganska vanligt vid det första utbrottet att man kan ha en allmän sjukdomskänsla, lite som en förkylning, med trötthet och värk i kroppen. Ibumetin hjälper oftast mot detta. Problemet med herpes är att det är ett virus, och att det därför inte finns någonting som botar det. Vissa får bara ett enda utbrott medan andra får upprepade - och det finns inget sätt att på förhand veta det. Men i allmänhet är inte de återkommande utbrotten lika intensiva som det första. Om utbrotten skulle bli återkommande så finns det virushämmande mediciner som kan förkorta och lindra dem, även om de inte helt kan få dem att försvinna. Virushämmare minskar också sannolikheten att föra smittan vidare till någon annan.
Så i princip finns det inte mycket du kan göra just nu. En läkare kan inte heller bota herpesinfektionen. Om du ännu har symtom då du kommer hem från din resa så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen eller en gynekolog som kan undersöka dig och utesluta att det inte är någonting annat som är problemet. Läkaren kan också skriva ett recept på virushämmare och bedövningsmedel om det skulle behövas.
Jag förstår att det känns helt bedrövligt just nu. Men du skall komma ihåg att herpes är väldigt vanligt, och många får som sagt inte återkommande utbrott. Om du inte har ett aktivt utbrott är sannolikheten mindre att du smittar ner någon annan. Kondom är alltid att rekommendera - även om det inte heller är något 100% skydd eftersom blåsorna kan dyka upp även på ställen som inte täcks av kondomen (t.ex. låren eller skinkorna, runt anus eller pungen på killar).
Försök att just nu sköta om dina symtom. Gå till apoteket och köp värkmedicin och se om de säljer Xylocain gel. Då du kommer hem ringer du till preventivrådgivningen eller gynekologen. Jag vet att det känns jobbigt just nu, men det kommer inte alltid att kännas så.
Många kramar
Tessi