HIV!?
28.02.2016
Hej!
Jag har haft sex med två personer i mitt liv. Den första så var jag 17-18 (han var fyra år äldre), jag var naiv och blåögd. Vi hade oskyddat sex ca. 7 gånger. Och tro mig, jag förstår hur dumt det var nu i efterhand men på ett sätt är jag arg att ingen berättade åt mig om farorna (ex. min mamma), förstås pratades det i skolan men det kändes så långt borta, något som inte skulle hända en själv. Iallafall alla de gånger vi hade oskyddat sex så kom han ändå aldrig i mig, ibland kom han inte alls och ibland drog han ut den före han kom. Det här är ändå typ ett år sen. Efter det har jag alltid haft skyddat sex. Jag har två gånger gjort klamydia och gonorré test, vilka båda varit negativa.
Men för en stund sen så berättade en min kompis om en som hade blivit smittad av HIV. Och jag blev så paranoid och nojig, som jag alltid blir över allt. Jag är en såndär person som oroar mig otroligt mycket över allt. Så nu inbillar jag mig förstås att jag har HIV, och det känns som om jag inte kan tänka på något annat. Han jag hade sex med vet jag att hade sex med många andra och hade han inte kondom med mig har han knappast kondom med andra. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Är så rädd att jag ska ha HIV, att min yngre ovisshet ska straffa mig resten av livet, vet inte om jag kommer klara av det.
Nu tänker ni säkert att varför gör du inte ett test då så är det för att min gynekolog sa efter att jag förklarade min situation att det är onödigt eftersom att hiv är så ovanligt i Finland. Kan jag lita på gynekologen, eller vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.03.2016
Hej.
Jag tycker att det var ett lite konstigt svar av din gynekolog att man inte skulle behöva testa sig eftersom det är så ovanligt med hiv i Finland. Det är iofs sant att det är ovanligt, MEN det betyder ju inte att man skall stoppa huvudet i sanden och blunda för riskerna. Det är ju ganska självklart att mängden hiv-fall kommer att öka om alla bara ignorerar saken. Jag tror att din gynekolog försökte vara tröstande, men jag kan ändå tycka att det var lite oansvarigt sagt med tanke på att det ju är lite som att säga att det är helt ok att skippa kondomen eftersom risken för hiv är så liten, problemet är ju att det inte går att bli kvitt sjukdomen om man mot alla odds skulle smittas.
Nåväl, jag tror ju inte heller att risken i ditt fall är speciellt stor, men jag tycker att det är viktigt att man går och testa sig om man vet att det kan finnas en risk. Som sexuellt aktiv person har man ju alltid ansvar för både sig själv och den person man har sex med, och om alla faktiskt tog det ansvaret så skulle det inte spridas könssjukdomar. Men eftersom alla inte gör det så leder det, som vi kan konstatera i ditt fall, till att vissa får gå omkring och vara rädda och ångestfyllda.
Jag tycker att du skall testa dig. Både för att ta ditt ansvar som sexuellt aktiv person, och för att du skall slippa funera mer på saken. Med tanke på att det är ett år sedan du hade oskyddat sex senast så skulle en eventuell smitta synas i blodprovet.
På den ort du bor är det preventivrådgivningen som i första hand har hand om testningar, så du kan ringa dit och be om en remiss till hiv-test. Det är verkligen synd att din gynekolog "nekade dig" ett test senast eftersom det gör att tröskeln blir så mycket högre att ringa och be om en remiss. Men du har rätt att bli testad, och det är rätt sak att göra i din situation.
Så ta mod till dig och ring dit. Det är osannolikt att du skulle vara smittad, och framöver kommer du att vara noggrannare med att använda kondom. Men du kommer att kunna andas lättare då du vet säkert.
Kram
Tessi