Hjälp..
30.11.2014
Jag hade oskyddat sex för ungefär 2 veckor sedan men han kom inte i mig (dumt, jag vet) Nu är jag iallafall jätte rädd och paranoid :( mitt underliv kliar helatiden eller det typ bränner. Och sen är det riktigt rött och irriterat och har typ fått några sår? Det tar inte ont när jag kissar.
Vad kan dethär vara? Är jätte rädd att det kan vara nå könssjukdom? Eller kanske jag var för torr? Såren och irritationen började typ ganska snabbt efteråt :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2014
Hej.
Det låter som om du fått någon infektion i underlivet. Oftast då det gäller könssjukdomar så tar det ett tag innan man får symtom, så om det började klia och blev besvärligt ganska snabbt efter att du haft sex så är det kanske mer sannolikt att det är en infektion av något slag. Men säker kan man ju inte vara - och därför är det som du vet alltid bäst att använda kondom.
Precis som du skriver så kan sveda och små sår bero på att man varit torr, d.v.s. det har blivit för mycket friktion på slemhinnorna och huden och därför har de brustit lite. Men oftast brukar dessa sår läka ganska snabbt. En annan eventuell orsak till svedan och klådan kan vara svampinfektion. Det är inte heller alldeles ovanligt efter att man har haft oskyddat sex eftersom spermierna har en tendens att stöka till det med slidans ph-värde. Om man har svampinfektion brukar man också kunna ha ganska rikliga, vitaktiga och gryniga flytningar.
Det du kan testa är att köpa en salva (och vagitorier om klådan är besvärlig inuti slidan) mot svamp som heter Canesten. Man får den på apoteket utan recept. Unvik att tvätta ditt underliv mer än en gång/dag även om det kan kännas som att du vill tvätta det hela tiden då det är irriterat. Du kunde testa med salvan under några dagars tid, men om symtomen inte försvinner med den så rekommenderar jag att du besöker din hälsocentral så att de får lägga en remiss till bakterieodling och urinprov. Genom bakterieodlingen (som tas från slidan) kan man se om det är någon infektion, och genom urinprovet kan man testa t.ex. klamydia och urinvägsinfektion.
Så testa först med salvan (och/eller vagitorierna) i några dagar och om de inte hjälper så kontaktar du hvc. Det ordnar sig!
Kramar
Tessi