Hjälp!
05.06.2017
Hej!
I fredags blev jag full, allt för full. Jag var ute med två killkompisar och det slutade med att jag låg med den ena. Eller han låg med mig iallafall. Grejen är den att jag inte visste vad som hände och det känns nästan som jag blivit våldtagen och jag mår så dåligt åt det. Hade jag inte varit full hade det aldrig hänt heller!
Jag slutade med mina p-piller för ca. 2 veckor sedan och han hade ingen kondom. Nu vet jag inte om jag har blivit smittad med något för det kliar och är rött där nere. Men jag vet inte om det är något annat. Jag vill inte gå och visa upp det om det är något som går över snart. Vad ska göra? Finns det något jag kan göra själv? En idiot

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.06.2017
Hej.
Jag blir ledsen då jag läser det du skriver eftersom det tyvärr händer ganska mycket sånthär. Man dricker och tappar kanske omdömet eller verklighetsuppfattningen lite och finner sig själv i en situation som man normalt inte skulle ha hamnat i.
Det är nästan omöjligt för mig att på basen av det du skriver veta om det handlade om våldtäkt eller inte. Givetvis handlar det om väldigt dåligt omdöme från din kompis sida att ha sex med dig om du var så full som du var, men sannolikt var även hans omdöme påverkat av alkoholen. (vilket givetvis inte är en ursäkt, sex skall ALLTID ske på basen av att båda vill, utan undantag. Men alkohol komplicerar saker.) Kommer du ihåg vad som hände? Hur situationen utvecklades till att ni hade sex?
Om det känns som att du vill diskutera det som hände och få höra en annan människas synpunketr på det så kan du t.ex. kontakta brottsofferjouren. Där kan du lämna en kontaktbegäran så ringer de upp dig. Du får vara anonym, och de ställer inga krav på dig om att anmäla saken eller liknande, men de kan helt enkelt lyssna och fundera med dig.
Det att det kliar och är rött kan betyda att du har fått en smitta, men det kan också betyda bara att huden är irriterad eller att du har t.ex. svampinfektion. Med tanke på att det är så få dagar sedan så är det egentligen osannolikt att en könssjukdom skulle märkas eller kännas ännu i detta skede. De flesta könssjukdomar har en inkubationstid på någgra veckor, d.v.s. tiden mellan smittotillfället tills man får symtom. Men det kan ju tänkas att din kropp inte var riktigt upplagd för sex, d.v.s  att du kanske inte var så våt då ni låg med varandra och att underlivet därför är mer irriterat nu. Men jag tycker absolut att du skall kontakta preventivrådgivningen på din hemort och komma överens om en tid då du kan gå dit för provtagning. Du borde också ta ett akut p-piller om du inte redan har gjort det.
Åh, jag förstår att det känns väldigt tungt för tillfället. Mycket att tänka på och mycket som känns jobbigt och som du antagligen hellre skulle välja att inte tänka på alls. Du måste själv avgöra i vilken ordning du vill göra saker. På så sätt kanske det skulle vara en idé att börja med att kontakta brottsofferjouren så kan de hjälpa dig tänka igenom saken och hitta svar, t.ex. på om det var våldtäkt och om du isåfall vill anmäla honom, om du skall tala med honom själv och tillsammans med honom diskutera det som hände o.s.v. o.s.v.
Hoppas att du har någon som du kan diskutera det som hänt med. Kom ihåg att ingenting var ditt fel. Man har rätt att vara jättefull utan att man för den skull "förtjänar" att bli utnyttjad. Sitt inte ensam och grubbla på saken utan försök hitta nån att prata med.
Och skriv gärna in igen om det finns någonting du funderar över.
Många kramar!
Tessi