Hjälp?!
22.04.2018
Hej. Är en tjej och har för tre dagar dedan haft oskyddat samlag med en kille som jag inte känner så bra. Jag tar p piller och ingen av oss hade kondom... Nu tre dagar senare har jag fått utslag i nacken, bakom öronen typ, halsen och lite i ryggen. De kliar och bränner, ungefär som nässelutslag. Nu är jag nojig över att jag ska ha fått någon könsjukdom.. kan de vara det eller kan de bero på något annat? Har alltid varit väldigt känslig och har lätt för att få utslag på benen, solexem osv. hejsan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.04.2018
Hej.
Jag kan trösta dig med att dina utslag sannolikt inte har med sexet att göra, åtminstone inte i form av en könssjukdom. Placeringen av utslagen låter mer som ett allergiskt eksem. Om de kliar kan du försöka smörja med kortison-salva, och fundera lite över vad du har ätit, eller om du har använt ett annat tvättmedel eller shampo än normalt.
Men givetvis är det alltid bra att använda kondom om man inte är 100% säker på att man själv och partnern är frisk.
Kram
Tessi