hjälp!?
25.04.2018
Hej. Det är samma tjej som skrev att jag var orolig för att kanske ha fått en könssjukdom. Jag har tagit antihistamin tabletter för utslagen och dom har försvunnit nästan helt nu. Men har läst att hiv symptom kan vara typ förskylning och hudutslag... Nu har jag huvudvärk och ont i halsen, har dock sovit ganska dålit senaste nätterna. Men är det möjlit att det skulle vara hiv eller inbillar jag mig bara? Har även dagen innan jag hade samlag druckit 40% hembränt sprit, sånt har jag aldrig förr druckit och kan de vara därifrån utslagen kommer? hejsan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.04.2018
Hej,
Om man har haft oskyddat sex så finns det givetvis alltid en risk att smittas av HIV eller könssjukdom, så även om det knappast är sannolikt så är det helt enkelt en risk man tar då man har oskyddat sex.
Jag tror att dina symtom snarare är ett tecken på att du sovit för lite och att du läser in för mycket i dina symtom just nu. Man kan ju ha huvudvärk och ont i halsen även om man inte har HIV. MEN jag tycker att du skall gå och testa dig för det för att få ett svar. Så behöver du inte gå runt och oroa dig. Och även om jag inser att det är en klen tröst så kan jag konstatera att vården av HIV idag är väldigt bra, och att det inte längre klassas som en dödlig sjukdom utan som en kronisk sjukdom. Men nej, jag tror inte att det är HIV du har.
Med tanke på att det är så pass kort tid sedan det oskyddade sexet (mindre än 10 dagar) så är det osannolikt att du ännu skulle ha några symtom av en eventuell HIV infektion, det skulle inte heller nödvändigtvis synas på ett blodprov ännu (lite beroende på vilken typ av blodprov som tas). Så mitt råd är att vänta en vecka till, och sedan gå och testa dig. Du kan få en remiss till blodprovet via din hälsovårdare eller en sjukskötare på hvc.
Jag tycker inte att du skall gräva ner dig i oro över detta. Sannolikheten är trots allt liten. Det är jättesvårt att veta vad dina hudutslag berodde på, men hembränt är inte någonting som är direkt bra för hälsan så i brist på annat kan vi skylla på det :)
Kram
Tessi