Hjälp mig!
09.02.2019
Jag har varit inne i puberteten ett bra tag, jag har fått hår med mera, men efter ett tag in i puberteten började de yttre blygdläpparna bli röda och småklia lite, jag började undra vad dat var och senare började de yttre blygdläpparna att svullna, det blev liksom en utbuktning precis vid öppningen där båda blygdläpparna stack ut på ett konstigt sätt, ännu senare började håret växa med tjocka hårstrån men också glest och konstigt just på det stället och håret där hade också en annan färg en på allt annat hår, mycket senare började det komma flytningar (jag har ingen stor erfarenhet kring just flytningar) flytningarna var helt normala (antog jag) men efter ett tag så blev det mer, sedan ännu mer sedan mer... nu kommer det jättemycket flytningar varje dag och dem luktar också (vet inte om flytningar ska lukta eller hur dem ska lukta eller hur dem ska se ut) ännu senare började det komma små vita prickar på klitoris som det var typ mojs i eller något vitt i alla fall, (det är som två flikar på vardera sida om klitoris, vet inte om det ska vara så, men där blir det iallafall vitt) efter ett litet tag till så började det svida i vaginan. Jag har gått runt med detta en lång, lång tid och vet inte vad jag ska göra! Snälla hjälp mig! Jag är orolig, känner mig onormal och snuskig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.02.2019
Hej.
Det du beskriver med flikarna runt klitoris och blygdläpparna låter helt normalt. Det är helt naturligt att kroppen ändrar då man kommer i puberteten och både de inre och yttre blygdläpparna ändrar form och storlek. Det vita "mojset" som uppstår i flikarna vid klitoris är också helt normalt, det är en blandning av fett och döda hudceller och det uppstår för att skydda huden och hålla den mjuk. Om underlivet tvättas för ofta eller t.ex. med tvål kan det uppstå problem eftersom fettet då tvättas bort för ofta.
Flytningarna luktar i normala fall ingenting alls, givetvis har underlivet sin egen "doft" men det skall inte lukta direkt obehagligt. Så om du tycker att det luktar illa så låter det som att det är någonting i bakteriekulturen som är lite på tok. På basen av det du skriver låter det också som att du har väldigt mycket flytningar, vilket också kan bero på att det är fel bakterier som växer där.
Tvätta dig i underlivet med vatten en gång om dagen - inte oftare än så, och aldrig med tvål (eftersom det torkar ut huden och orsakar problem med bakteriefloran). Försök att gå med kläder som inte sitter åt så hårt kring underlivet och sov gärna helt utan trosor.
På apoteket finns det mediciner som man kan köpa receptfritt som kan hjälpa till då man har problem med slidans bakterieflora (t.ex. Vagi-C eller VagiCare.) De är tabletter som man lägger in i slidan då man går och lägger sig på kvällen. Jag tycker att du skall testa dem och se om du märker någon skillnad.
Om du inte upplever att det hjälper alls så kan du diskutera saken med din skolhälsovårdare, hon kan då fundera över om det skulle behöva tas en bakterieodling för att kolla vad som är problemet. Det är ingenting "snuskigt" eller fult med det du skriver, men om du har problem med det så skall du ta upp saken med din skolhälsovårdare som kan hjälpa dig.
Kram
Tessi