Hmmm, förvirrad
08.06.2020
Jag gillar en person som gillar mig, jag vill kyssa hen men är osäker på om jag borde berätta innan att jag har munherpes. Även om jag inte har utbrott just då med tanke på att det kan smitta utan utbrott. Osäker

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.06.2020
Hej,
Munherpes är väldigt vanligt, och många vet inte om att de är bärare av viruset eftersom det inte alltid ger några besvär. Oftast är "utbrottet" värst första gången man drabbas, och efter det är utbrotten lindrigare - om de alls kommer flera gånger. Många smittas redan som barn.
Så å ena sidan skall man givetvis skydda sin partner genom att inte pussas/kyssas eller ha oralsex då man har en aktiv infektion (d.v.s. då du har blåsor), men å andra sidan är risken att smitta någon som störst just då man har aktiva blåsor och det första dygnet av utbrottet - så då du inte har blåsor så är risken att det smittar betydligt mindre.
Du avgör givetvis själv om du vill berätta det eller inte. Det skulle vara väldigt ärligt och öppet, och mycket möjligt så är hen redan bärare av viruset själv. Munherpes kan vara besvärligt - men för den allra största delen av de som drabbas är det inte speciellt dramatiskt.
Kram
Tessi