Infektion?
03.10.2015
Hej, jag är rädd för att jag har fått en infektion i slidan eller något annat liknade. Min flying har blivit gulaktig och det luktar lite illa. Vad ska jag göra? Har jag fått en infektion "bakteriell varginos"? Hade oskyddat samlag igår, men innan så hade vi oxå oskyddat samlag men då var det ingen fara. Då var min flying som den alltid hade varit. Sedan började vi köra med kondom för att jag precis hade slutat med mina p-piller. Men igår så kände vi båda att vi ville köra utan kondom & köra på den "säkra perioden" men nu har jag en gul liknade flying.
Men jag hade en liten gulaktig flytning innan vi hade sex. Vad kan det då vara?
Är det farligt & måste jag gå till ungdomsmottagningen? Kommer det att gå över sig själv eller måstr jag behandla det?
& jag är också rädd gör att inte kunna bli gravid i framtiden. Vad ska jag göra? Catn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2015
Hej.
Det låter som du har någon infektion eller obaland i slidan, som gör att flytningarna ser konstiga ut och luktar. Det kan bero på att ni har haft oskyddat sex (spermierna kan ställa till det ordentligt för slidans ph-värde, hur konstigt det än låter) eller så beror infektionen på något annat. Men om du fortfarande har samma symtom så tycker jag att du skall gå till ungdomsmottagningen och tala med dem där. De kan ganska lätt kolla upp hur det står till och vid behov ge dig behandling.
Och nu vill jag att du i fortsättningen minns att det inte finns någonting sånt som den "säkra perioden"!! Använd kondom eller något annat preventivmedel för att vara säkra på att inte bli gravida då ni inte önskar det. Och för att öka möjligheten att kunna bli gravid i framtiden är det bra att använda kondom nu, eftersom olika könssjukdomar kan försämra chanserna att bli gravid om de lämnas obehandlade.
Så gå till ungdomsmottagningen och se till att skydda er i fortsättningen!
Kram
Tessi