jätteorolig/hypokondrisk
28.04.2015
Hejsan! Har ett stadit förhållande sen ett år tillbaka och allt är jättebra med det. Men nu plötslit har jag blivit så orolig för att ha blivit smittad av hiv under min singeltid. Jag har inte haft några symptom, jag har beställt tid till blodprov, så kan ju inte göra mer än vänta. Ja e så rädd att ett litet misstag ska vända upp å ner på allt jag har nu...så det jag är ute efter med detta är att få höra några lugnande ord. Är det liten chans? Jag är oxå annars hypokondrisk av mig så vet att jag förstorar upp det men är så orolig. Då ja va singel hade jag en gång oralsex utan ngt skydd för typ tre år sen och det är det som oroar mig. Killen va 18 och finländare, och verkade iaf oskyldig. På den tiden visste jag inte att man kunde få könssjukdomar på det viset (varför var jag inte upplyst om det?). Nu har jag oskyddat sex med min pojkvän, men han litar jag på. Har oxå lämnat prov för andra könssjukdomar ifallom. Tacksam för svar och lugnande ord! hypokondriker

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
29.04.2015
Hejsan Hypokondriker! Det är bra att vara mån om sin hälsa men att inte heller låta det gå till överdrift...
Faktum är att du nog har lyckan att ha en ytteyttepytteliten risk för att ha blivit utsatt för hiv och/eller könssjukdom om du vid din ålder endast 2 gånger har blivit utsatt för risk! Få tjejer i din ålder har det så väl ställt!
Så jag tycker att du helt lugnt tar hiv-testet och väntar på svaret på könssjukdomar och sedan släpper det här. Ge dej ut och njut av livet utan oro för hämska sjukdomar - du är nu på topp i livet och har liten risk för sjukdomar!
Sen är det tråkigt att du inte tycker att du har fått information om risken för könssjukdomar under den uppväxt och tiden i grundskolan. Egentligen tror jag nog faktiskt att du har fått den infon på hälsokunskapstimmar, temadagar, sexualupplysningstillfällen osv men att du kanske inte just då var mottaglig. Du var kanske inte då sexuellt aktiv och det kändes inte aktuellt och du tog inte till dej informationen. Det är precis det här som är utmaningen för den som informerar om den här saken i skolan: att hitta de som behöver informationen just då. Kampanjer borde kanske göras varje år? Tur att Decibel finns året om åt många åldersgrupper! Eller hur? ;)
Ha det så bra! Med vänlig hälsning, Annika    barnmorska - hälsovårdare