Kan jag ha smittat min pojkvän?
03.01.2018
Hej! Jag och min pojkvän hade munsex och har även haft det förr några gånger men nu senaste gång så fick han väldigt sjuk hals dagen efter. Jag har haft tidigare förhållanden men har aldrig haft sex utan kondom (dock haft munsex utan kondom). Kan jag ha någon könssjukdom som jag inte vetat om och ha kunnat smitta honom?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.01.2018
Hej,
Det känns osannolikt att du skulle ha smittat honom med en könssjukdom på det sätt du beskriver. T.ex. klamydia kan ge upphov till infektion i halsen, men om du inte har haft oskyddat vaginalt sex så är det osannolikt att du skulle ha klamydia. Det är betydligt mer sannolikt att hans halsont är ett helt "vanligt" virus.
Det gäller nog bara att följa med. Om han inte blir bättre så får han söka sig till hvc för svalgprov, men då är det nog i första hand angina de kollar efter.
Kram
Tessi