Klåda
16.09.2014
Hejsan. Jag har under en längre tid haft små sår/ sprickor på blygläpparna och utanför uttre blygläpparna. Det kliar också. Kan det vara nån könssjukdom, svamp eller nånting helt annat?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2014
Hej.
Det kan som du säger bero på svampinfektion, eller på någon könssjukdom. Men det kan också bero på att huden av någon anledning bara är väldigt torr. För att få veta säkert vad det beror på och för att du skall få rätt behandling så tycker jag att du skall boka en tid till en läkare/gynekolog/barnmorska som får undersöka dig. Speciellt om du vet att det finns risk för att det kunde vara någon könssjukdom.
Det är bättre att boka en tid och ta reda på vad det är frågan om än att gå omkring och grubbla.
Vänliga hälsningar
Tessi