Kondylom
18.04.2017
Hej! För en vecka sedan fick jag reda på att jag har kondylom. Jag hade upptäckt ett par vårtor kring klitoris men det tog ett par veckor innan jag började googla på vad det möjligtvis kan vara, jag tänkte mest att alla bara ser olika ut och att det är helt normalt .. Till slut gick jag ändå till vårdcentralen och kollade upp eftersom jag misstänkte det kan vara kondylom efter research på nätet. Hoppades såklart på att det inte var det och blev helt förstörd när läkaren sa att japp, du har kondylom. En könssjukdom. Det är sånt man bara lär sig om i skolan, inget som händer en på riktigt. Dock kan jag väl inte säga jag är förvånad eftersom jag har haft ett väldigt aktivt sexliv många månader nu och med olika killar, varav ett par av dem har trängt in utan kondom snabbare än jag varit medveten om att de inte har skydd. Ändå har jag på något sätt tänkt att nä, varför skulle någon av de män jag legat med bära en könssjukdom?
Läkaren erbjöd sig frysa bort dem men det kändes skrämmande så jag sa nej eftersom de inte på så sätt stör mig något speciellt. Sen efter besöket började jag tycka att det är nog rätt äckligt ändå så jag försökte själv dra bort dem, blödde en hel del men fick bort det mesta. Sitter ännu uppe vid klitoris och gör lite ont när jag vidrör där men är det tillräckligt vått går det ok.
Min fråga är nu, hur farligt är kondylom egentligen, blir jag någonsin frisk från det eller följer det med mig hela livet? Jag har  knappast riktigt förstått ännu att jag faktiskt har en könssjukdom, känns inte som något jag vill acceptera. Vad ska jag göra??
En annan fråga: min pojkvän och jag har upptäckt tjusningen med analsex och har det varje dag nu - kan detta vara farligt och på något sätt påverka min rumpa? Han har rätt stor penis men jag är alltid avslappnad och det gör inte ont för vi börjar alltid försiktigt så det känns inte som något problem ändå.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2017
Hej,
Okej, så du har kondylom. Visst, det är inte kul, men det är inte heller någon dödsdom. Det definierar inte vem du är, och säger faktiskt inte så mycket om att du skulle ha dåligt omdöme eller liknande - vem som helst som har sex kan få kondylom. Det är en vanlig könssjukdom och det bästa är att den faktiskt inte brukar orsaka problem speciellt länge.
Kondylom är ett virus, som kan ge upphov till vårtor. Hos vissa personer syns vårtorna inte alls - vilekt kan förklara varför du inte har upptäckt den hos den partner som smittade dig. Vårtorna kan klia eller blöda, men ibland känns de inte alls. De kan finnas var som helst i underlivet, antingen inuti eller utanpå, både vid klitoris, blygdläpparna, slidmynningen och vis anus. Tyvärr är kondomen inget 100% skydd mot kondylom eftersom vårtorna kan finnas på ställen som inte täcks av kondomen. Men med tanke på alla andra könssjukdomar så är det naturligtvis ändå bäst att använda kondom.
Som jag skrev så är kondylom ett virus, vilket innebär att det inte finns någon medicin som botar det. Man kan ta bort vårtorna, t.ex. frysa dem eller avlägsna dem kirurgiskt om de orsakar problem. Ibland kommer de tillbaka, eftersom viruset fortfarande finns kvar i kroppen. Vårtorna försvinner av sig själv eller slutgiltigt i det skede då kroppens immunförsvar själv har klarat av att hantera viruset.
Så kort och gott. Kondylom är naturligtvis ingenting man önskar sig, men det enda du behöver göra är att försöka skydda dina partners så gott det går och gå regelbundet på papa-prov i fortsättningen för att följa med situationen. Du har inte direkt något annat val än att acceptera situationen, den är vad den är. Men direkt farlig är inte kondylom som sådan, så försök att behålla lugnet. Vårtorna kommer att försvinna.
Så till din andra fråga. Roligt om ni njuter av analsex. Huvudsaken då man har analsex är, precis som du skriver, att man slappnar av. Bara man är ordentligt avslappnad så kan (förvånansvärt) stora föremål få plats utan att det innebär någon risk. Men det viktigaste metoden man har för att avgöra om det är okej eller inte är smärtan. Om det gör ont är det fel, då är det för stort eller för tidigt eller för riskabelt. Gör det inte ont är det okej. Det är därför man skall undvika att använda krämer som bedövar området eftersom man faktiskt behöver smärtsignalen - den finns till för att skydda oss.
Börja försiktigt, precis som du skriver. Smek runt och i med fingrarna och lirka försiktigt och tålmodigt upp ringmuskeln så att den öppnar sig. Sen då du är avslappnad och beredd så kan han komma in. Tänk på att slappna av dina käkar - då slappnar även ditt underliv av :)
Så kan jag inte nog betona hur viktigt det är med glidmedel. Gärna massor av glidmedel. Det gör det skönare och tryggare.
Sköt om er!
Kram
Tessi