Kondylom?
10.03.2018
Hejsan! Jag är ganska säker på att ja fått kondylom. Har fått en slags rosa lila "mjuk vårta" på yttre blygläppen efter att ha haft sex (med kondom). De gör inte speciellt ont, är kanske lite ömt men har läst att de inte ska vara farligt och att de ska fara bort av själv nästan alltid. Men kan ja ha sex med min pojkvän(som ja fått de av) fast jag fortfarande har det? Och kommer jag alltid att smitta kondylom till andra även efter att de gått om för mig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.03.2018
Hej,
Ja, på basen av det du skriver så låter det som kondylom. Kondylom smittar ganska lätt, och det kan smitta även om man använder kondom eftersom kondomen inte nödvändigtvis täcker alla de områden där vårtorna kan förekomma.
Eftersom kondylom är ett virus så innebär det att man alltid har kvar smittan, även om man inte skulle ha några synliga vårtor av det. Med tiden brukar kroppen själv ta hand om viruset, och ju längre tid det är sedan du haft symtom (vårtor) desto mindre är risken att du överför smittan till en ny partner. Men det bästa skyddet är kondom, även om det inte är helt 100%.
Det finns olika behandlingar för kondylom, som alltså hjälper för att ta bort vårtorna (om än inte själva viruset). Behandling kan du få om du upplever smärta eller blödningar från vårtan. Du skall då ta kontakt med preventivrådgivningen på din hemort.
Du kan fortsätta ha sex med din pojkvän, men använd kondom (om han inte har några synliga vårtor så kan han själv vara "frisk" eller också har han bara inte fått några symtom ännu.) Det är vanligt att kondylom kan vara latent ganska länge innan man får symtom, så om du har haft oskyddat sex med någon tidigare så kan du ha smittats redan då, eller av din nuvarande kille.
Kondylom är väldigt vanligt, och det är ingenting du behöver skämmas över, men det innebär att du måste ta ansvar både för dig själv och för dina sexualpartners för att inte sprida smittan vidare. Du kan vänta och se om vårtan försvinner, men om den irriterar dig eller du får besvär så kan du få hjälp med att ta bort den.
Kram
Tessi