Kondylom
21.02.2019
Hejsan!
Jag har haft oturen att få kondylom - jättekul! Vårtorna i mitt underliv börjar så småningom försvinna hoppas jag, men nu kikade jag in i slidan, och slemhinnan på ena sidan är lite bucklig och ser inte alls lika fin ut som den andra sidan, vilket ger mig misstankar om att det kan vara vårtangripet... Jag har inte haft sex på en vecka och vet inte om slemhinnan såg ut så då, men det gjorde inte ont att ha sex. Så min fråga är helt enkelt om det är "farligt" att ha sex med kondylom på insidan av slidan? Eller kan det förvärra utbrottet? Kondom använder vi inte i vårt förhållande - vi är nog båda smittade vid det här laget och helt ok med den saken. Jag vågar inte ens stoppa in ett finger i slidan för att jag är så rädd och äcklad, haha, men hoppas ni kan svara mig :) K

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.02.2019
Hej.
Har du varit till en läkare/gynekolog som har undersökt dig? Har du använt medicin för att slippa vårtorna?
Precis som du skriver så tror jag säkert att både du och din partner är bärare av smittan om ni hela tiden har haft oskyddat sex, och jag tror egentligen inte att det påverkar vårtorna vare sig till eller från om ni har sex eller inte, så länge de inte gör ont.
Sen vill jag påminna dig om att slemhinnan inne i slidan ganska sällan är helt slät, utan nästan alltid mer eller mindre veckad och skrynklig, men eftersom jag inte vet hur det ser ut så kan jag inte veta om det är vårtor eller vanlig slemhinna. Om du inte har besökt en gynekolog eller barnmorska som har tittat på dem så kan du göra det, så kanske du oroar dig mindre efteråt. Då kan du kontakta preventivrådgivningen i din egen kommun.
Kram
Tessi