Kondylom
23.04.2019
Hejsan, jag är en tjej på 24 år som fick veta i mars detta år att jag har kondylomvårtor. Jag har nu använt ett medel (condyline) och försökt få bort rackarna. Medlet har fungerat bra! Igår kände jag att jag troligtvis fått två stycken vårtor på min livmoderhalstapp (tror det är den, långt inne är det iallafall). Är detta farligt? Borde jag uppsöka en gynekolog och ta prover eller frysa bort dem? Desperat

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.04.2019
Hej,
Idag är man inte längre lika hysterisk med att frysa eller ta bort kondylomvårtor som man har varit tidigare, men jag tycker ändå, för din egen sinnesros skull att det skulle vara bra om du kollade upp saken. Ring till preventivrådgivningen/gynekologen och boka en tid så får de ta ställning till om någonting behöver göras eller om ni bara skall vänta. Kondylom är ju ett virus, så i sig spelar det inte så stor roll om man tar bort vårtorna eller inte eftersom det inte tar bort själva viruset. Men låt en gynekolog ta ställning till den saken.
Bra att medicinen har fungerat på de andra vårtorna!
Kram
Tessi