kondylom
05.09.2015
Hej
Var på en gynundersökning för typ en halv vecka sen eftersom jag trodde jag fått kondylom, vilket jag också hadde. Inte mycket men tillräckligt mycket för att det skulle synas...
Har haft pojkvän i strax över ett halvår, han är äldre och bor utomlands men är no 100% att han int har nån annan.
Kan han få nån sjukdom om han har kondylom?
Vill ju att han kanske skulle testa sig men tänker inte säga åt honom, det vågar jag inte.
Så min fråga var alltså, kan han få någon sjukdom (utöver kondylom OM han har det, är inte säker på att jag fått de av honom) som kan vara farlig för honom?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.09.2015
Hej,
Bra att de upptäckte din kondylom. Som du vet kan man inte bota kondylom, eftersom viruset finns kvar i kroppen, men vårtorna kan behandlas med t.ex. mediciner som penslas på, laser, eller behandling där man bränner eller fryser vårtorna. Förhoppningsvis kom ni fram till någon behandlingsmetod till dig.
Det kan ju ta ett tag, ibland ganska länge innan man får symtom av kondylom, så det är inte alltid lätt att veta när man har blivit smittad. Ibland tar det månader från smittotillfället - och ibland t.o.m. år. Nu vet jag ju inte om ni har använt kondom då ni har sex med din nuvarande kille? men om ni inte har det så kan man nog utgå ifrån att även din kille har blivit smittad ifall du haft smittan sedan tidigare.
Jag tycker definitivt att du skall berätta för din kille att du har kondylom. Han har rätt att veta det, i all synnerhet om ni har oskyddat sex. Kondylom är inte en könssjukdom som man måste informera sina tidigare partners om - men jag tycker nog att det hör till var och en att berätta för aktuella partners om man har någon sjukdom som de eventuellt har eller kan smittas av. Du skulle ju också vilja veta det ifall det var tvärtom, han som hade det du som löpte risk att bli smittad. Det är helt enkelt inte okej att inte berätta det.
Kondylom har samband med cellförändringar som i vissa fall kan ge upphov till cancer långt senare, detta har främst kunnat påvisas hos kvinnor, men det finns en risk för att det gäller även män (eftersom cellförändringarna kan påvisas även i t.ex. svalg och/eller ändtarm). Så trots att kondylom i sig är harmlöst, är det jätteviktigt att vara medveten om det och att försöka undvika att föra det vidare.
Så nu tycker jag, vänligt men bestämt, att du skall ta ditt ansvar som flickvän och människa och berätta för din kille att du har kondylom. Det kan ju vara honom du fått det av - eller också är det inte det, men i vilket fall som helst så bör han få veta det. I det skede man börjar ha sex med andra personer än bara sig själv innebär det att man även har lite ansvar för den man ligger med, och då finns det inte utrymme för själviskhet.
Sköt om dig - och honom!
Kram
Tessi