Könsjukdom
10.05.2015
Hej jag har klåda och kommer vitt ur underlivet och det kommer varje vecka fast det inte är nära mensen och klådan är bara ibland men kan det vara en sjukdom

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
13.05.2015
Hejsan! Flytningar ska varje kvinna ha för att underlivet ska må bra. Flytningarna skyddar slemhinnorna mot bakterier och smuts och ser till att slemhinnorna hålls smidiga. Klåda i underlivet ska man egentligen inte ha. Kan det vara så att du inte sköter din underlivshygien riktigt rätt? Använd bomullsunderkläder och dusch eller vatten med ph-neutral tvål. Byt underkläder dagligen. Ifall du har rikligare flytningar kan trosskydd vara en idé men oftast mår underlivet bättre utan trosskydd. Läs gärna mera här.
Ifall klådan är ihärdig kan det vara en svampinfektion. Dem kan du läsa mera om här.
Hoppas du fick hjälp av det här! Med vänlig hälsning, Annika     barnmorska - hälsovårdare