könsjukdom
10.07.2015
Hej. Jag undrar... hur man får könsjukdomar? Man får väl det via någon som har könsjukdon då man har sex utan kondon? Men om asså båda är oskuld... hur får då dem könsjukdom? Skapar sig sjukdomen av sig själv då två kön möter varandra och typ "atomer""molekyler" inte gillar varandra eller?
Och om man .. ska ha barn och det är sex för första gången fast dem är gift med varandra kan man få könsjukdom? Kan man få fast man är friskt? Så alla som t.ex gifter sig har gått och kolla då man typ var ihop om den andra har könsjukdom??
Jag vet det är invecklat fråga... men jag har fundera på det länge... och googla men förstår inte riktigt och inte fått svar direkt.. idiot

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.07.2015
Hej!
Japp, Decibel är stället där man kan fråga just sådana här frågor av! Det finns inga dumma frågor här, inget för litet eller för stort. Vi ska försöka förklara, men skriv in igen ifall något sedan är oklart eller ifall du har fler funderingar.
Könssjukdomar är oftast antingen virus eller bakterier som smittar via sex, de är sexuellt överförbara infektioner. Det är därför de kallas just könssjukdomar, för att de har att göra med könen (underliven) att göra och smittar under könsumgänge (sex av alla de slag, alltså även munsex, smeksex och analsex, hångel och petting). De är inget som kan uppstå av sig själv, på samma sätt som att man inte kan bli förkyld av sig själv, utan måste ha fått en smitta någonstans ifrån, tex att någon sjuk nyst på en.
Vissa könssjukdomar, tex HIV, smittar nästan bara via kroppsvätskor, tex blod, sperma eller slidsekret (vilket betyder att man tryggt kan tex kyssas eller kramas). Vissa av dem, tex klamydia, smittar när slemhinnorna rör vid varandra. Slemhinnorna finns på de lite mörkare och glansigare hudområdena, som i slidan, ollonet, anus, munnen och innanför ögonlocken. Därför smittar just klamydia mest via oskyddat samlag och analsex, men risken finns även vid munsex och faktiskt kan man få klamydia i ögonen om man tex har smittad kroppsvätska på fingrarna och gnuggar sig i ögat.
Herpes igen hör till de virus som kan smitta från munnen (munherpes, herpes typ 1) till underlivet via oralsex (genitalherpes, herpes i underlivet, typ 2) och tvärtom, inte bara som munherpes via kyssar eller som genitalherpes från underliv till udnerliv. Och så finns det de typer av könssjukdomar som smittar via beröring, alltså tex hud mot hud tex när man gnuggar underliven mot varandra. Hit hör tex kondylom. Det ska nog dock vara ordentligt med hudkontakt, som under ett samlag, det räcker inte med att tex skaka hand med någon. Inte heller smittar någon könssjukdom via toalettsitsar, bastulaven, torra handdukar osv - för varken virusen eller bakterierna kan leva någon längre stund i torka och kyla.
Därför borde man alltid använda kondom, femidom eller slicklapp även vid munsex mm ifall man inte är 100% säker på att ens partner inte kan vara smittad.
Fastän man inte haft vaginalt samlag, så kan man nog alltså smittas av en könssjukdom om man haft smeksex, oralsex eller analsex. De flesta räknar sig ännu idag som oskulder ifall de inte haft vaginalt samlag (alltså snoppen in i slidan), men den moderna uppfattningen är nog att alla former av sex räknas som sex, så därför kan folk tro att de inte kan ha smittats fastän de nog utsatt sig för risker. Har två personer som tänker ha sex tillsammans verkligen aldrig varit intima med någon annan, så behöver de inte testa sig, men har man exempelvis smekt någon mellan benen under kläderna, så finns alltså en liten, liten risk.
Man kan testa sig för könssjukdomar på HVC:s labb, och testerna brukar oftast vara antingen urinprov eller så tar man en bomullstops och stryker över det område som kanske smittats (tex i slidan eller under förhuden vid ollonet). De flesta könssjukdomars symptom får man nog bort, men flera av dem har man på olika vis kvar i kroppen under resten av livet. Exempelvis HIV finns det inget botemedel mot, bara bromsande mediciner, och kondylom är ett vårt-virus som kan ligga vilande i kroppen, komma tillbaka och försvinna igen. Lämnar man vissa könssjukdomar obehandlade, så kan de orsaka större infektioner som i långa loppet kanske kan göra det svårt för en att få barn.
Det knepiga med flera av könssjukdomarna är att alla faktiskt inte märker att de blivit smittade. De kan ha viruset i kroppen, men det behöver inte synas någonstans, exempelvis genom vårtor, blåsor eller att det svider när man kissar. Ändå kan man smitta vidare. Igen, kör med kondom!
Som sagt, fråga mera om det är något mer du undrar över!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott