Könssjukdom
29.01.2015
jag heter Anders och är 18år
och jag har fobi för att gå till vårdinrättningar
så jag hoppas du kan svara på min fråga
jag var i Thailand för en månad sedan och då provade jag thaimassage och helt plötsligt gav massören mig ett
(hand-job) en avrunkning.... hon använde endast sina händer och nu är jag orolig att hon ska ha smittat mig
med någon könssjukdom. kan man bli smittad så?
hoppas du ger mig ett svar
Med vänlig hälsning
orolig Anders
orolig kille

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.01.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej Anders! Nu har du fått vänta en stund - svarar dej så gott jag kan.
Via hennes händer är nog risken väldigt liten att du ska ha fått könssjukdom. Om du är utan symtom kan du nog känna dej rätt lättad. Men om du har symtom rekommenderar jag att du ringer din HVC och begär remiss för att testa dej för könssjukdomar. Du kan läsa mera om könssjukdomar här.
Som tips nästa gång lönar det sig nog att snabbt tacka nej: No no! No extra service! För att slippa sådan oro som du är i nu...
Hälsningar,   Annika     barnmorska - hälsovårdare
Hej
Du var orolig om du har könssjukdom.
Könssjukdomar är inflammatoriska sjukdomar som smittas i könsumgänge. Könssjukdomar kan smittas t.ex om sperma eller blod kommer hamnar på slemhinnor. Könssjukdomar orsakas av olika virus, bakterier och svampar.
Enligt Smittskyddslagen i Finlands lag är man skyldig att testa sig, ta emot behandling så man blir frisk, inte smitta andra och att informera alla sexpartners som man kan tänkas ha hunnit smitta, även om man ens misstänker att man har fått konssjukdom.
Du hittar ytterligare information om könsssjukdomar från Decibels sida:
http://www.decibel.fi/information/karlek-and-sex/sex/konssjukdomarna
Har det så bra,
Mika - Ungdomsliv.fi