könssjukdom?
05.02.2015
Hej, jag undrar bara om man kan få könsjukdom om man har sex med någon? Kan man ha själv könsjukdomar? Utan att ha haft sex?? Och kan man få könsjukdom eller ge könsjukdom till/av partnern? Ävem om båda alldrigt haft sex förr?
Snabbt svar tack :) å tack för ni finns :* vet inget
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.02.2015
Hejsan, man kan nog få könssjukdom om man har sex, det är just så en könssjukdom smittar. Men det gäller ju också smeksex och munsex, inte bara regelrätt samlag. Man kan INTE ha en könssjukdom om man aldrig haft sex men som sagt det gäller ju också smeksex och munsex mm. Om ingen har en könssjukdom, inte blivit smekt, slickad, avsugen mm så kan det inte finnas någon könssjukdom dem emellan. Du kan läsa mera om könssjukdomar HÄR.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med hjälp av hälsovårdarexperten Diana