Könssjukdom?
19.01.2016
Jag har haft samlag (skyddat) med en kille före min nuvarande pojkvän och nu börjar jag oroa mig för att jag har en könssjukdom är det möjligt? Jag har också haft mera flytningar än vanligt tycker jag... Hejsan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.01.2016
Hej.
Du skriver att du hade skyddat samlag med killen du låg med innan din nuvarande pojkvän, så då antar jag att det är kondom du menar? Förutsatt att ni använde kondom och att den satt på under hela samlaget så borde det inte vara möjligt att du skulle ha blivit smittad med någonting.
Jag vet ju inte vilken tid det rör sig om, d.v.s. hur länge sedan det är. Men det är inte ovanligt att man kan få ökade flytningar ett tag efter att man har haft samlag även om man har använt kondom. Det beror på att slemhinnorna kan vara ovana och lite förvånade över det plötsliga slitaget och därför producerar de plötsligt lite mer fukt än vanligt. Så det kan ju också bero på att du har börjat ha sex med din nuvarande kille.
Om flytningarna luktar konstigt eller är underlig färg så skall du kolla upp saken (ringa preventivrådgivningen eller tala med din skolhälsovårdare), men annars kan det bara vara en helt normal reaktion på att slemhinnorna i slidan ställs inför någonting nytt som de inte helt förstår :)
Se till att i fortsättningen skydda er då ni har sex så slipper ni bekymra er för könssjukdomar och oönskade graviditeter.
Kram
Tessi