Könssjukdom?
07.01.2019
Hej! Nu efter jag just haft mens har jag haft kramper i underlivet och långt nere i magen/äggstockarna. Som när jag har mensvärk fast lite värre. Vad kan det vara? Någon form av könssjukdom? (Har aldrig haft sex. Använder tamponger)
Har väldigt svag mensvärk då jag väl har mens.
Känner av lite smärta hela tiden i underlivet och ibland kommer det starkare kramper. Samma med äggstockarna. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.01.2019
Hej.
Om du aldrig har haft sex så behöver du inte oroa dig över könssjukdomar. Anledningen till din värk beror inte på det.
Det är svårt att veta vad orsaken till smärtorna är. Har du märkt av smärtan under flera månaders tid eller är detta första gången? Smärtan kan bero på flera olika saker, och det behöver inte vara någonting allvarligt. Har du kissat normalt? har du haft problem med magen, t.ex. förstoppning eller diarré? Ofta kan smärtor från tarmarna misstas som smärtor i livmodern/äggstockarna eftersom de rent fysiskt ligger nära varandra och kramper i tarmarna också känns i livmodern (och tvärtom).
Det är bara du själv som vet hur ont du har och hur mycket du klarar av. Om detta är första gången så föreslår jag att du testar med "vanliga" värkmediciner och ser om smärtan går om. Om det blir återkommande - så att du upplever samma sorts smärta varje månad efter mensen så tycker jag att du skall diskutera saken med en barnmorska eller gynekolog så att de kan ta ställning till saken. Bara på basen av att det händer en gång så behöver du nog inte oroa dig. Det behöver inte röra sig om någonting allvarligt.
Kram
Tessi