Könssjukdom?
27.02.2019
Hej!
För cirka 1 år sen låg jag me en kille oskyddat och har inte haft några symtom men för typ 3 månader sen blev jag tsm me en annan o efter att vi hade legat första gången (skyddat åt p-piller) så började det att klia i mitt underliv men de försvann efter ungefär en vecka. Vi har lång distansförhållande så vi träffas inte jätteofta men iallafall när vi låg en annan gång så hade vi kondom men de började klia ändå o de typ svider o kliar när jag kissar o kliandet går upp i magen typ. Kan detta bero på att när jag duschat me honom så har han tvålat in mitt underliv viket jag inte gör då det inte e bra eller kan de vara en könssjukdom? För kliandet har knappt inte försvunnit denna gången... kliandet sitter typ mer upp i slidan Täsj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.03.2019
Hej.
Jag tycker att du skall testa dig för könssjukdomar för att vara på den säkra sidan. Om man har sex utan kondom så löper man alltid en risk att smittas, så för att du skall kunna ta ansvar för både dig själv och din partner så bör du kolla upp saken. Kontakta en ungdomsmottagning och tala med dem.
På basen av det du skrivet är det svårt att veta om dina symtom beror på en könssjukdom, på en svampinfektion eller bara på att pH-värdet i slidan är fel. Men alla dessa saker kan man kolla upp, och få rätt behandling för.
Så kontakta alltså en vårdcentral eller din ungdomsmottagning så får ni ta tag i saken.
Kram
Tessi