Könssjukdom eller inte
16.03.2015
Hej. Det kliar ofta i underlivet. Jag har haft munsex med en kille. Jag undrar om det kan vara en könssjukdom för klåda är det ända symptomen jag haft. Vad ska jag göra? Jag vågar inte riktigt ta upp det här med mamma. 12abc

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.03.2015
Hej 12abc!
Du berättar inte om vad som hände vid munsexet. Ingick också smeksex för er båda? Könssjukdomar smittar via slemhinnekontakt och underliv. Alltså kan man också smittas via händer och munnar.
Du berättar rätt kort om din klåda. Du får gärna berätta mera som en kommentar så kan jag avgöra med större säkerhet vad du behöver göra. Det kan vara så väl att du bara har en svampinfektion. Troligen ifall inte smeksex och händer/munnar var i ditt underliv. Skolhälsovårdaren kan ordna en remiss för att ta prov vid laboratoriet och kontrollera om du har svamp. Mycket gärna kan du nämna åt skolhälsovårdaren att du gärna skulle kolla så att du inte har en könssjukdom på samma gång. Det kan enkelt göras på samma gång.
Sen får du på basen av svaret helt enkelt följa vårdpersonalens instruktioner.
Lägg det här på kontot med livserfarenheter. Men använd kondom i fortsättningen för att slippa sådan här oro! Och du var väl okej med hela munsex-grejen - du är rätt ung och det finns absolut inget i världen som kräver att du måste göra sådana saker. Kan du för säkerhets skull ändå läsa vårt infopaket Inte-okej-sex? Och läs också in dig på Könssjukdomarna, det är bra kunskap att ha.
Hälsar hälsovårdaren-barnmorskan Annika och ungdomsinformatören Liselott