Könssjukdom eller vad är det?
09.01.2017
Hej decibel!
Jag känner mig osäker över en sak. För ca. En månad sedan så började det klia lite svagt på högra innerlåret (men liksom bara vid sidan av pungen och i den höjden). Efter jag kliat lite så kliar det ännumera. Efter ett par dagar så märkte jag att huden där börjar "flagna" typ en ring som bara växer vartefter jag kliar och dagarna går. Vid denna cirkels periferi, alltså ytterkant så flagnar huden, liksom det blir vitt och faller lös, speciellt om man kliar och "försöker få bort det".
Innuti ciekeln där hud redan fallit lös så är det inte vanlig hud som kommer fram, den e lite konstig. Lite torr och röd. Det är just vid cirkelns periferi som det kliar/ just där huden flagnar. Det kliar inte hela tiden, men ibland, inte varje dag men vartannan kanske. Speciellt när jag en gång påtat där så blir det värre.
Det växer alltså, ganska snabbt märkte jag att det kom en till "cirkel". Och de har nu "vuxit ihop" typ ett par centimeter i diameter.
Vet inte om det är något jag skall reagera på eller bara skall låta vara. Jag har nu bara tänkt att det går nog om.
Men för ca en vecka sedan märkte jag att det kommer på vänster sida också. Likadant, fast tre sånadär cirklar de började typ från en liten röd prick (skulle jag vilja minnas, men vet inte om de var orsaken).
Den där vita huden faller liksom av så det ser ut som om någon sku ha laggt någotfrätande ämne och det bara sprider sig mer och mer.
Vad kan de bero på?
Jag har flickvän, kan det vara någon könssjukdom? vi har haft sexuellt umgänge, men jag hade detta redan innan vi hade sex första gången. Men undrar för det finns ändå en shans, för släm/vätska från slida till penis har nog säkert förekommigt via "handtransport"!
Är ändå osäker för själva penisen ock allt där.på innsidan är precis som vanligt!
Noname

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.01.2017
Hej,
Det låter som ett ganska tydligt fall av svampinfektion i huden. Det är vanligt att huden blir torr och fjällande och kan klia och svida. Det finns olika typer av svamp, och det är bakterier som finns på alla människor helt naturligt, men på vissa individer kan det utvecklas till ett problem.
Det du själv kan göra är att se till att hålla god hygien, tvätta dig en gång om dagen med vatten (helst inte mer än en gång om dagen) och byt underkläder. Svampen trivs även bäst där det är varmt och fuktigt, så försök att undvika väldigt åtsittande eller spända kläder. Använd hellre bomullskläder än såna av syntetmaterial.
Från apoteket kan du köpa olika salvor med vilka du kan behandla eksemen. De kan köpas receptfritt (t.ex. daktarin) Du kan också fråga personalen på apoteket, för de har bra koll på vilken salva som fungerar. Om inte eksemen blir bättre med hjälp av salvan och god hygien så kan du boka en läkartid så kan de ta laboratorieprov för att kolla upp exakt vilken sorts svampinfektion det rör sig om.
Svampinfektioner kan i princip smitta, men förutsatt att din flickvän har frisk hud så är det inte så sannolikt att hon får några probelm, för som jag redan skrev så rör det sig om bakterier och sporer som förekommer på alla människors hud även i normala fall.
Ingen panik, det är bara att gå till apoteket. Det fixar sig!
Kram
Tessi