Könssjukdom via saliv?
13.12.2014
En kille pullade mig, och satte sitt spott på fingrarna för att det skulle funka bättre. Kan jag få en könssjukdom på det sättet? Orolig tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.12.2014
Hej Orolig tjej!
Ja, dessvärre så kan man bli smittad med könssjukdomar via saliv. Det finns flera som smittar via kroppsvätskor och slemhinnekontakt (finns ju slemhinnor både i underlivet och i munnen) och vissa till och med via beröring. Så att lägga saliv på fingrarna istället för glidmedel är ingen bra idé. Läs mer om Könssjukdomar bland annat på våra infosidor om det.
Dessutom är det lite märkligt att man ska behöva lägga saliv som glidmedel, för har man sex på "rätt" sätt så ska det inte behövas (i de allra flesta fall, vissa tjejer kan vara naturligt lite torra i underlivet under sex och behöver då glidmedel för att det inte ska skava). En skicklig älskare ska kunna få en tjej så upphetsad FÖRE penetrering av fingrar eller snopp att hon redan är våt och hal och svullen och beredd och villig. Metoden att lägga saliv i tjejens underliv för att det ska glida kommer från porrfilmer och är alltså inte alls nödvändig om killen kan sin sak (och inte lärt sig enbart från porrfilmer...)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott på basen av tidigare besvarade frågor av sexualrådgivaren-hälsovårdaren Tessi om bla könssjukdomar och glidmedel.