Könssjukdomar
15.06.2018
Hej,jag skulle gärna vilja veta mer om sex o sånt. Jag är såklart väldigt ung ännu, men jag vill lära mig för framtiden. Kan man få könssjukdomar om man har oskyddat sex med någon som aldrig har haft sex förut? Och hur stor chans är det att kondomen spricker?Jag hoppas jag får svar snart.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.06.2018
Hej,
Om du har sex med nån som inte har haft sex förr är det nog relativt osannolikt att du skulle få några könssjukdomar. Men kondom är bra att använda ändå, eftersom den skyddar både mot könssjukdomar och mot oönskade graviditeter. Och OM man har haft flera olika partners och är osäker på huruvida de har haft oskyddat sex tidigare så är det alltid bra att testa sig med jämna mellanrum.
Om man använder kondomen på rätt sätt, d.v.s. man är försiktig då man tar den ur förpackningen och trär på den - och man håller koll på den även under samlaget så är kondomen ganska tålig. Man hör ganska ofta om personer som har varit med om att kondomen har spruckit, och visst händer det, men det beror trots allt oftast på att man har varit lite oförsiktig. Och förhoppningsvis har man flera kondomer så man kan byta till en ny.
Det är bra att du frågar om du har någonting du funderar på :)
Kram
Tessi