Könssjukdomar
31.12.2019
Ställde några veckor sedan en fråga med rubriken "hiv? könssjukdom?" men skulle någon kunna spruta in någon könssjukdom i en kondom och sedan rulla ihop den. Ja menar liksom ett oöppnat paket med en kondom, kan någon få in en könssjukdom i kondomen och sedan få den att se bra ut och slänga den i en idrottshall, (den hade en lite skråma men de var som skrapat antagligen av en sko som hade trampat på kondomen. Tror du någon skulle göra de eller har någon bara tapoat den på golvet ur sin ficka? Och hur isåfall? .

Ungdomsinformatör Ida svarar
31.12.2019
Hej!
Precis som Tessi svarade på din tidigare frågan så är det väldigt osannolikt. Tror nog ingen skulle göra något sånt. Det är nog säkert bara någon som tappat den.
Hälsningar Ida
"Hej.
Du kan nog sluta oroa dig.
Oddsen att en person som är smittobärare av HIV eller någon annan könssjukdom skulle ha använt en kondom, sedan tömt den och rullat ihop den och lagt in den i förpackningen som slängts på golvet i en idrottshall låter väldigt osannolikt.
Jag tycker att det är en bra sak att du övar på att använda kondom, så är du bättre förberedd sedan om/då det behövs. Kondomer kan du också få gratis av din skolhälsovårdare, så behöver du inte stressa upp dig i onödan :)
Kram
Tessi"